Veres András et al.: Az irodalomtörténet esélye (Budapest, 2004)

Hagyományaink

AVANTGÁRD ÉS IRODALOMTÖRTÉNET-ÍRÁS­­izmus szellemében­­, de meg nem engedve, hogy az irodalomtu­domány egy a tudományok sorában). A tárgy kutatásra érdemes, ennél­fogva a tárgyat vizsgáló tudós saját tevékenységét a tárggyal legitimálja, s ha a tárgy maga hiányozna vagy nem volna megragadható, erősen meg­inogna ez a legitimációs alapzat. Nem elég annyit mondanunk, hogy az ízeltlábúakkal (vagy az irodalommal) foglalkozunk-valamirevaló tudós rögtön meg is tudja mondani (definícióval vagy rámutatással), hogy mi az az ízeltlábú (vagy az irodalom), s esetleg még azt is, miért fontos (érde­kes, hasznos) foglalkozni vele. 1.2. (Egy lehetséges, ideiglenes válasz) A legegyszerűbb megoldáshoz folya­modhatunk: a magyar avantgárd kifejezés nagyon is hétköznapi haszná­latát vesszük alapul, azon művek sorát, amelyeket a XX. század tízes éveitől hoztak létre Kassák Lajos, továbbá A Tettes a MA munkatársai, majd a húszas évektől a bécsi emigráció, a felvidéki és délvidéki avant­gardisták, majd - részint visszatelepülve - megint magyar földön ismét Kassák és folyton változó köre. Másként fogalmazva: az avantgárdot az „izmusok” néven számon tartott irányzatok összességeként fogjuk fel. Ez a meghatározás meglehetősen körben forgónak tetszhet (amennyi­ben szerepel benne az „avantgardisták” megnevezés), egyúttal homá­lyosnak, meg túlságosan egyetlen alkotóra összpontosítónak (jelesen mintha csakis kassák volna az avantgárd meghatározója) - mégis töké­letesen megfelelő lehet, s ahol nem az, ott éppen ennek lesz jelentősé­ge. Arról van szó ugyanis, hogy avantgárd „hatásokat”, avantgárd „voná­sokat” az irodalomtörténet-írói hagyomány szokásosan kimutat egyes kiemelkedőnek tekintett alkotók esetében - Kosztolányinál, József At­tilánál, Radnótinál, de olykor még Adynál is -, tehát egyidejűleg bővíti az avantgárd alkotók és művek repertoárját, ugyanakkor, ezzel egyide­jűleg, elfeledkezik magának a­­ kisugárzó, ható, megtermékenyítő — avantgárdnak a leírásáról, feltárásáról, elegendőnek tartja azt éppen és csak a kiemelkedő alkotók munkásságán keresztül (hatásként) bemu­tatni — e tekintetben tehát szűkít.4­5 Ahogyan korábban megfogalmaztam:­ mellékszereplőt, segítő vagy hátráltató epizodistát csinál az avantgárdból. ) Külön kérdés az ilyen - pozitívnak vagy negatívnak tekintett - „hatások” regisztrá­lásának a politikája, erről másutt külön kell szólni. Ezek olykor arra szolgálnak, hogy a­­kegyvesztett, negatívan megítélt, dekadenciát jelképező( stb.) irányzatot a közismer­ten elfogadott alkotók segítségével mégiscsak valahogyan legitimálják, vagy épp ellen­kezőleg, hogy a nagy alkotók bizonyos eltévelyedéseire, szégyenfoltjaira mutassanak rá. Nem elsősorban leíró-irodalomtörténeti, hanem értékelő-retorikai jelentőségük van tehát az efféle megközelítéseknek.­­ Az irodalomtörténet mellékszereplőiről. Literatur­a, 2003/3, 259-267.

Next