Veres András et al.: Az irodalomtörténet esélye (Budapest, 2004)

Hagyományaink

A KÁNONALKOTÁS ÉS AZ ETIKAI ÖNFORMÁLÁS VÁLTOZATAI... Az tájsirodalom kérdéséről­­ nem szól, és József Attila ügyében is hallgat.22 Mindemez esetlegességek ellenére megmutatkozik Lukács szövegé­ben, ha mégoly kezdetleges formában is, a Magyar Kommunista Párt hi­vatalos irodalmi kánonjának egy később kiteljesedő jellegzetessége: a másodvonal művei azért kerülnek be a kánonba az életművekre vo­natkozó kisebb-nagyobb kritikai megszorítások szreplőivel együtt, mert ezekkel tanúsítják a kánonalkotó mindenkori jogát a múlt megítélésére. A for­­radalmi kánonalkotás mint szubjektumformáló gyakorlat így tartja fent az új ember etikai magasabbrendűségét a forradalom által eltörölt em­bertípus felett. A kánon itt elsősorban nem a múlt örökségének nagysá­gát reprezentálja, hanem konzerválja a kánon létrejöttének, úgymond, „forradalmi körülményeit”. A művek kritikájának fennmaradó jeleiben a kánon a forradalmi kritika hatalmát reprezentálja, s az utókorra örökíti a revízió jogát és mindig megújuló kötelességét. A forradalmi kánonalkotásban megvalósuló etikai önformálás ugyan­akkor némileg más értelmet nyer, amikor a kommunista párt hatalomra jutása után a PB tagja, a Központi Vezetőség titkára, egyébként népmű­velési miniszter, Révai József használja ezt az illegalitás éveiben kon­vencionálissá vált technikát. A Lukács-vita egyik dokumentumából idéznek: „A klasszikus realista örökség megbecsülése és komoly tanulmányozása persze korántsem jelenti, hogy lemondunk a nagy realista íróink gyengéi­nek, osztálykorlátainak kimondásáról és megbírálásáról. Eötvös, tudjuk, nemcsak a Falu jegyzőjé­nek és a Parasztfelkelés Magyarországának [sic!] írója volt, hanem az az ember is, akit megrémített 1848 vihara és aki 1867 után megalkudott. Mikszáthról is tudjuk, hogy­ nemcsak gyilkos szatírával bírálta az úri Magyarországot, hanem cinikus derűvel is szemlélte ezt a pusztulást, anélkül, hogy egyben a népi elkeseredésnek is hangot adott volna. Móricz Zsigmond, aki pedig élete utolsó szakaszában már kereste a népi forradalom kivezető útját a dzsentri Magyarország pusztulásából, mégsem tudta telje­­s Ha korábban esetleg el is ismerte Lukács József Attilát, valószínűnek látszik, hogy az emigrációban, magyarországi ügyekben nem kellőképp tájékozódva, egész egyszerűen elhitte azt, amit a Plattformtervezet József Attiláról állított. Ezt látszik alátámasztani Hor­váth Márton egy kései visszaemlékezése is: „a párt emigrációból visszatért vezetői nem nagyon ismerték József Attila költészetét, még »fülükben maradt« az a kevéssé épületes vita, ami a költőről odakint folyt. [...] Amilyen egységes volt a Petőfi-képü­nk, annyira kü­lönbözött a József Attila-értékelésünk.” Lobogónk: Petőfi. Beszélgetés Horváth Márton­nal. Kritika, 1972. december. 13-15. Idézi Standersky Éva: A Magyar Kommunista Párt iro­dalompolitikája, 1945-1948. Budapest, 1987. Kossuth, 41. Horváth visszaemlékezését megerősíti, hogy az MKP 1945. decemberi József Attila-emlékülésén, azaz négy hónap­pal hazatérése után Lukács tulajdonképpen nem József Attiláról beszél.

Next