Virányi Péter: Több mint reklámtörténelem (Budapest, 2014)

II. Tisztázzk a fogalmat

II. TISZTÁZZUK A FOGALMAT 47 írtam ódákat a repülőgépről, a rádióról, a filmről, anélkül, hogy reklámot akartam volna nekik csinálni. Azóta azonban ezekből a dolgokból iparcikkek lettek. Minden szó, ami ezeket dicséri, vagy említi, egyes tőkecsoportok profitját emeli. Nem lehet róluk többé írni anélkül, hogy ne érezne az ember a himnuszi és ódai lelkesedés mellett feszélyt, zavart, hogy abba a gyanúba keveredik, hogy meg van fizetve. (...) Mentsék fel az írót az alól a gyanú alól, hogy ha valamiről meggyőződésből ír, az okvetlen erkölcstelenség s ha művészi módon fejezi ki magát, annak fokozata attól a pénzmennyiségtől függ, amit kap érte. Sőt hadd mondhassa el az író a meg­­­győződését akkor is, ha azzal valakinek használ...”54 Kellér Dezső, az elmúlt század egyik legnagyobb humoristája, konferan­sziéj­a azt állította: „Ha egy író nem akar falevelet ebédelni, akkor kényte­len egy jó négysoros reklámverset írni 500 pengőért.”55 József Attila sem rek­lámszövegeivel szerzett igazán hírne­vet magának, és mosolyogva olvassuk próbálkozásait. A hódmezővásárhelyi Kokron József és Fiai Kötöttárugyár felkérésére a Nor­coc márkájú svájci­sapkát reklámozta. A versike része volt egy kampánynak, amelyhez hozzátartozott Irsai István grafikus plakátja is. A dolog ennél sokkal összetettebb; ha a már említett Mona Lisa példájánál maradok, akkor az az amerikai címlapgrafika pedig, amelyen a Gioconda szőrös majomként mosolyog, kezében banánt szorongatva, már enyhébb tűréshatárokat is átléphet. Meg kell állapítanunk: Duchamp, aki bajuszt festett az általa androgünhöz hasonlított Mona Lisára, ehhez képest nem is volt felháborító. Csupán remélhető, hogy a művészet ilyetén való idézgetése egyszer csak kimerül, hiszen hány bőrt lehet még lenyúzni szegény Mona Lisáról?56 „...Mit visel úri nő és mit hord kokott Fejebúbján, ha nem Nor-coc-ot?” „Sapkám Nor-coc Ilyet hordok...” 17. Inai István által tervezett plakát 54 Reklám és művészet ankét. Megjelent a Nyugat 1931/3. számában 55 Macskássy Katalin, Csillag Annától a Váncza sütőporig. Reklámvonal. 56 Mona Lisa, Leonardo da Vinci egyik leghíresebb alkotása a tudomány mai állása szerint Lisa Gherardini egy firenzei kereskedő, Francesco del Giocondo felesége volt.

Next