Virányi Péter: Több mint reklámtörténelem (Budapest, 2014)

II. Tisztázzk a fogalmat

50 VIRÁNYI PÉTER • TÖBB MINT REKLÁMTÖRTÉNELEM Hol kezdődik a művészet? Rendkívül vékony határ választja el a tömeg­művészetet, a reklámipart és az autonóm mű­vészetet a „magas” művészettől. Hogyan hat­nak a reklámok a társadalomra, milyen erkölcsi, kulturális normák alapján dönt az egyén, a tár­sadalom? Nincsenek egyetemleges normák, a közízlés dönt. De hogy hol vannak a közízlés határai, és hogy ki képviselheti a közízlést, na­gyon nehezen megfogható dolgok. Ugyanez mondható el a reklámokról és etikai megíté­lésüket illetően. Ami az egyik embert sértheti, nem biztos, hogy a másikat is sérti. Ami vala­kinek művészeti élményt nyújt, az a másiknak nem jelent semmit. Az egyén dönti el, hogy mi megbotránkoztató a számára. József Attila egyes verseivel megbotránkoztatta az akkori közízlést, mégis a költészet magas szintjét mű­velte, de Picasso képei sem okoznak mindenki számára katarzist, mint ahogy Mona Lisa sem mindenkinek tetszik. Miközben egyre többen vannak, akik plakátokat gyűjtenek, és díszítik velük szobájuk falát. A művészetnek semmi köze a közvetítő eszközhöz. A kreatív írás is művészet. Az autó hátsó lámpájának a formatervezése is lehet művészet, mint ahogyan a tévé távirányítója ipari tervezés, ami szintén művészet. A költé­szet is művészet. Egy számítógép háza művé­szeti alkotás. A bútorkészítés is az. Azok, akik ezeket a tárgyakat tervezik, hosszú önéletrajz­zal rendelkeznek, és olyan művészeti iskolákba jártak, mint például az Art Centre vagy a Kép­zőművészeti Egyetem. Attól művészi, mert szép­ írók, költők, zeneszerzők, képzőművészek (és még rajtuk kívül sokan mások) olyan alko­tásokat hoztak létre, amikről azt gondolták, hogy szépek. Mások nem, így el is lehet jutni a willendorfi Vénusztól az 50-es évek traktorista lányán át a 60-as évek csonttá soványított Twiggyjén keresztül Anita Ekbergig. Ha valami szubjektív, akkor a szépség fogalma az. Nem beszélve arról, hogy a szép, szépség fogalma, tartalma koronként, időszakonként ko­moly változásokon ment, megy keresztül. 22. A sikoly NEW DECADE. NEW RULES' SCREAM4

Next