Virányi Péter: Több mint reklámtörténelem (Budapest, 2014)
II. Tisztázzk a fogalmat
50 VIRÁNYI PÉTER • TÖBB MINT REKLÁMTÖRTÉNELEM Hol kezdődik a művészet? Rendkívül vékony határ választja el a tömegművészetet, a reklámipart és az autonóm művészetet a „magas” művészettől. Hogyan hatnak a reklámok a társadalomra, milyen erkölcsi, kulturális normák alapján dönt az egyén, a társadalom? Nincsenek egyetemleges normák, a közízlés dönt. De hogy hol vannak a közízlés határai, és hogy ki képviselheti a közízlést, nagyon nehezen megfogható dolgok. Ugyanez mondható el a reklámokról és etikai megítélésüket illetően. Ami az egyik embert sértheti, nem biztos, hogy a másikat is sérti. Ami valakinek művészeti élményt nyújt, az a másiknak nem jelent semmit. Az egyén dönti el, hogy mi megbotránkoztató a számára. József Attila egyes verseivel megbotránkoztatta az akkori közízlést, mégis a költészet magas szintjét művelte, de Picasso képei sem okoznak mindenki számára katarzist, mint ahogy Mona Lisa sem mindenkinek tetszik. Miközben egyre többen vannak, akik plakátokat gyűjtenek, és díszítik velük szobájuk falát. A művészetnek semmi köze a közvetítő eszközhöz. A kreatív írás is művészet. Az autó hátsó lámpájának a formatervezése is lehet művészet, mint ahogyan a tévé távirányítója ipari tervezés, ami szintén művészet. A költészet is művészet. Egy számítógép háza művészeti alkotás. A bútorkészítés is az. Azok, akik ezeket a tárgyakat tervezik, hosszú önéletrajzzal rendelkeznek, és olyan művészeti iskolákba jártak, mint például az Art Centre vagy a Képzőművészeti Egyetem. Attól művészi, mert szép írók, költők, zeneszerzők, képzőművészek (és még rajtuk kívül sokan mások) olyan alkotásokat hoztak létre, amikről azt gondolták, hogy szépek. Mások nem, így el is lehet jutni a willendorfi Vénusztól az 50-es évek traktorista lányán át a 60-as évek csonttá soványított Twiggyjén keresztül Anita Ekbergig. Ha valami szubjektív, akkor a szépség fogalma az. Nem beszélve arról, hogy a szép, szépség fogalma, tartalma koronként, időszakonként komoly változásokon ment, megy keresztül. 22. A sikoly NEW DECADE. NEW RULES' SCREAM4