Z. Karvalics László - Fábián Borbála: A fény információtörténetéhez - Információtörténelem 9. (Budapest, 2017)

Hanny Erzsébet: "Lámpást sem azért gyújtanak..." A fény és a láng szimbolikája

„LÁMPÁST SEM AZ.I­ K­I GYÚJTANAK...” -ának szimbóluma mégis a világosság, a fény, a „napvi­lág” maradt. Miért? Azért, mert a sötétség a véletlensze­rűség szinonimája. A káoszban nem az összevisszaság félelmetes, hanem a nemtudás tudása, magunk esendő­­ségének érzése és annak megtapasztalása. I­ga fény van, eligazodik a test is, a lélek is. A „fáklyaviv(T­ a lánglelkű", és ki tudja még hányféle más metafora jól mutatja, mennyire összeforrott gondol­kodásunk a tűzzel kapcsolatos fénnyel. Csak a vadállat fél már a tűztök. Az újkor pedig elhozta számunkra a szellemi és a kézzelfogható fényt, a közoktatás segítsé­gével és a lámpagyújtogató személyében. Ám hiába hisszük azt, hogy új kor kezdő­dött! A tűz gyújtása, őrzése, látása mindannyiunk számára éppen olyan fontos, mint az őskor emberének, néhány millió évvel ezelőtt. Szimbolikáját pedig máig őrizzük nyelvi kifejezése­inkben csakúgy, mint mindennapi életünkben. Irodalom Biblia 1987. Ószövetségi és Újszövetség/ Szentírás. Budapest Bernáth István 2011. Skandináv mitológia. Gyoma Dömötör Tekla 1995. Germán, kelta regék és mondák. Budapest E­rdőd­y József Attila 2014. Fény Sötét Szín. DLA Doktori értekezés, Magyar Képzőművészeti Egyetem. Budapest Geréby György 1997. A tudás fénye. In: Café Ráhel 25. (1997), p. 11-51. Tacitus, Bublius Cornelius 1980. De origine, situ, moribus ac populi Ger­manorum. In Tacitus összes művei. Borzsák István (förd.) Buda­pest Goudsblom, Johan 2002. Tűz és civilizáció. Budapest : Osiris. Hertz, J. N­. (szerk.) 1939. Mózes öt könyve és a hajtárák 1-2. Genezis/Exodus. Budapest I lollander, M. Lee. 2009. Heintskring/a. History of the Kings of Nor­way. 'Transi. Austin 176

Next