Z. Karvalics László - Fábián Borbála: A fény információtörténetéhez - Információtörténelem 9. (Budapest, 2017)
Hanny Erzsébet: "Lámpást sem azért gyújtanak..." A fény és a láng szimbolikája
„LÁMPÁST SEM AZ.I KI GYÚJTANAK...” -ának szimbóluma mégis a világosság, a fény, a „napvilág” maradt. Miért? Azért, mert a sötétség a véletlenszerűség szinonimája. A káoszban nem az összevisszaság félelmetes, hanem a nemtudás tudása, magunk esendőségének érzése és annak megtapasztalása. Iga fény van, eligazodik a test is, a lélek is. A „fáklyaviv(T a lánglelkű", és ki tudja még hányféle más metafora jól mutatja, mennyire összeforrott gondolkodásunk a tűzzel kapcsolatos fénnyel. Csak a vadállat fél már a tűztök. Az újkor pedig elhozta számunkra a szellemi és a kézzelfogható fényt, a közoktatás segítségével és a lámpagyújtogató személyében. Ám hiába hisszük azt, hogy új kor kezdődött! A tűz gyújtása, őrzése, látása mindannyiunk számára éppen olyan fontos, mint az őskor emberének, néhány millió évvel ezelőtt. Szimbolikáját pedig máig őrizzük nyelvi kifejezéseinkben csakúgy, mint mindennapi életünkben. Irodalom Biblia 1987. Ószövetségi és Újszövetség/ Szentírás. Budapest Bernáth István 2011. Skandináv mitológia. Gyoma Dömötör Tekla 1995. Germán, kelta regék és mondák. Budapest Erdődy József Attila 2014. Fény Sötét Szín. DLA Doktori értekezés, Magyar Képzőművészeti Egyetem. Budapest Geréby György 1997. A tudás fénye. In: Café Ráhel 25. (1997), p. 11-51. Tacitus, Bublius Cornelius 1980. De origine, situ, moribus ac populi Germanorum. In Tacitus összes művei. Borzsák István (förd.) Budapest Goudsblom, Johan 2002. Tűz és civilizáció. Budapest : Osiris. Hertz, J. N. (szerk.) 1939. Mózes öt könyve és a hajtárák 1-2. Genezis/Exodus. Budapest I lollander, M. Lee. 2009. Heintskring/a. History of the Kings of Norway. 'Transi. Austin 176