Raffay Endre: Apollón szentélye. A Budapesti Zeneakadémia százéves épülete, építéstörténete és ikonográfiai programja (Pozsony, 2007)

A budapesti Zeneakadémia 1907- ben elkészült új épületét a kortár­sak a „zeneművészet múzsájának impozáns méretű új szentélyeként”, illetve a „zenének kőbe faragott fó­­szentélyeként” értelmezték. Az épü­let fő különlegessége, hogy ikonog­ráfiái programjának alapjául építé­szeti stílusának kettőssége szolgál. Az építészek a múltból kölcsönzött formákat egy történelmi álomvilág megteremtésének az eszközeként al­kalmazták, amely a művészetföld­rajzi utalások és a részletmotívumok alapján Apollónhoz köthető. Ezzel szemben a hagyományok tagadását, az újat alkotás mámorát a dionüszo­­szi világgal hozták összefüggésbe. A nagyterem az egyiptomiak nap­istenével azonosított görög Apollón babérligetes szentélye, ahol hattyúk dala, lantok és orgona szól. Aránya­ival és magasságával az előterek­ből mint Délosz szigete a tengerből emelkedik ki. Az előterek valóban vízi világot jelenítenek meg, a föld­szint Dionüszosz kísérőinek mocsa­rait, nádasait és barlangszentélyeit idézi, ahol pánsípok szólnak, s dio­­nüszoszi a tánc is. A két világ között a kapcsolatot az emeleti előcsarnok szemlélteti: itt ered a Művészet for­rása. Körösfői-Kriesch Aladár fres­kóján az égi lények közt muzsiká­jukkal Apollóm dicsőítők és dio­­nüszoszi hangszereken játszók is megjelennek.

Next