Strauss, Thomas: A modern művészetről - utólag. Az ötvenes évektől a nyolcvanas évekig - Dominó könyvek (Pozsony, 1995)
„Ha az ember mindennapi gondjai közepette nem tudatosítja is, az idő, melyet az életre és a munkára kapott, elfogy. A jövőre irányuló tervek helyett mind gyakrabban merülnek fel benne váratlan emlékek régmúlt eseményekről. Valami, amit azelőtt bizonyára nem ismertem. Nyilvánvalóan elérkezett a mérlegkészítés ideje. Az emlékek egyes, egymáshoz nem kapcsolódó töredékei azonban jobban megfelelnek a gondolkodás spontán menetének, mint rendszerező leírása és elemzése annak, ami volt, és hogyan, miért volt éppen úgy. Az események közvetlen résztvevője itt csak emlékezhet, lejegyezve mindenekelőtt azt, amit maga is átélt. A tudományos elemzés vagy a művészettörténeti besorolás, az értékelés már mások feladata. A mai fiataloké, akiket talán már nem is ismerek, de akiknek létezésében erősen hiszek. A mi egykori tetteink és erőfeszítéseink ugyanis csak rajtuk keresztül nyernek értelmet.” Thomas Strauss 1931-ben született Budapesten. 1955-ben a prágai Károly Egyetemen szerzett oklevelet. 1955-től a pozsonyi Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán művészetelméletet és művészettörténetet ad elő. 1966-tól elnökségi tagja a Szlovák Képzőművészek Szövetségének és a Művészetkritikusok Nemzetközi Szervezetének (AICA). Csehszlovákia megszállása, 1968. augusztus 21-e után munkahelyéről elbocsátják, publikációs lehetőségeitől megfosztják. 1970-1980 között az ún. alternatív művészet (underground) egyik hazai szervezője. 1980 tavaszán a kölni DuMont Kiadó meghívására Németországba utazik. A duisburgi Wilhelm Lehmbruck Múzeum igazgatóhelyettese, 1986-tól a kölni Keleteurópai Kulturális Központ kiállításszervezője, a Frankfurter Allgemeine Zeitünk munkatársa.