Strauss, Thomas: A modern művészetről - utólag. Az ötvenes évektől a nyolcvanas évekig - Dominó könyvek (Pozsony, 1995)

„Ha az ember mindennapi gondjai köze­pette nem tudatosítja is, az idő, melyet az élet­re és a munkára kapott, elfogy. A jövőre irá­nyuló tervek helyett mind gyakrabban merül­nek fel benne váratlan emlékek régmúlt ese­ményekről. Valami, amit azelőtt bizonyára nem ismertem. Nyilvánvalóan elérkezett a mérlegkészítés ideje. Az emlékek egyes, egy­máshoz nem kapcsolódó töredékei azonban jobban megfelelnek a gondolkodás spontán menetének, mint rendszerező leírása és elem­zése annak, ami volt, és hogyan, miért volt ép­pen úgy. Az események közvetlen résztvevője itt csak emlékezhet, lejegyezve mindenekelőtt azt, amit maga is átélt. A tudományos elemzés vagy a művészettörténeti besorolás, az értéke­lés már mások feladata. A mai fiataloké, aki­ket talán már nem is ismerek, de akiknek lé­tezésében erősen hiszek. A mi egykori tetteink és erőfeszítéseink ugyanis csak rajtuk keresz­tül nyernek értelmet.” Thomas Strauss 1931-ben született Buda­pesten. 1955-ben a prágai Károly Egyetemen szerzett oklevelet. 1955-től a pozsonyi Come­­nius Egyetem Bölcsészettudományi Karán mű­vészetelméletet és művészettörténetet ad elő. 1966-tól elnökségi tagja a Szlovák Képzőmű­vészek Szövetségének és a Művészetkritikusok Nemzetközi Szervezetének (AICA). Csehszlo­vákia megszállása, 1968. augusztus 21-e után munkahelyéről elbocsátják, publikációs lehe­tőségeitől megfosztják. 1970-1980 között az ún. alternatív művészet (underground) egyik hazai szervezője. 1980 tavaszán a kölni Du­Mont Kiadó meghívására Németországba uta­zik. A duisburgi Wilhelm Lehmbruck Múze­um igazgatóhelyettese, 1986-tól a kölni Kelet­európai Kulturális Központ kiállításszervező­je, a Frankfurter Allgemeine Zeitünk munka­társa.

Next