Tőzsér Árpád: Félnóta. Versek (Pozsony, 2012)

A halál radikalizmusa és befogadó megbékélés - ez a kettősség jellemzi Tőzsér Árpád új verseskötetét. A vég közelsége miatt az öregkor nem kerül­heti meg a halál problémáját, de mivel alkotás csak az életben lehetséges, sőt bizonyos életenergia-fölösleget tételez, van benne valami paradox, amelyet Tőzsér verskötete nem felold, hanem felmutat. A leggyakrabban úgy, hogy a direkt halálversek és a halált a min­­denséggé válás (Szabó Lőrinc) átmene­tévé fumigáló, azaz játékra („közjáték­ra”) és iróniára hangszerelő versezetek egymás mellé kerülnek benne. Tőzsér Árpád kötetenként megúju­ló költészetének ez a legújabb szaka­sza ilyenképpen akár Jancsó Miklós farce-szerű, szélsőségesen önironikus öregkori filmjeivel is összefüggésbe hozható. WWW.KALLIGRAM.com

Next