Varga Imre: Mielőtt kimondaná. Versek 1968-2010 (Budapest, 2011)

Nézem egy cédulán a tervezett kötetcí­meket: a rideg embert próbáló vers-tá­jakat jelző Lakatlan időt. Egy kissé ér­zőbb megközelítésben: Idegen otthon. A versek álomszerűségére utalóan: Amit mond, piros rohogás, illetve az Álom­posta. Az életem innen nézve: nem va­lós. Üzeneteim róla: álomleírások, láto­mások. Hol rémisztőek, hol meg vidá­mak, illetve groteszkek (mint a Boszor­kányszombatban). Másutt a múltat te­remtő jelenlétem: Emlék, keletkezőben. Aztán meg annak a sejtelme, hogy min­den megszólalás előtt a lét már jelenté­­ses, kifejezi magát. Nem vár a szavaink­ra. Mielőtt kimondhatná. Az Örök kez­deteim a borítón arra utalna, hogy nincs semmi készen, folytathatóan. A teremtés naponta újra kezdődhet velem, velünk. A Szóvetemény, kaszaél szürrealizmu­sa pedig, hogy a természetünk is versből van, növényeink szonetteket, haikukat szórnak az anyaföldbe. A Mezítláb a köl­tői szándék egyszerűségét, közvetlensé­gét, természetességét keresné a megír­tak közt. Az Emelkedés a mélybe az el­lentmondások kereszteződésében láttat­na engem. Az életem mohóságát és/vagy aszkézisét. A közvetlenséget s annak ki­mondását, hogy minden csak hasonlat. Minden csak hasonlít. Én is. A Légemet ­­a delirizálást emelné ki múltamból. Egy következő cím-ötlet arra utalna, hogy él­jük az életünket a versek előtt, versírás közben s után is, s az olvasónkat is er­re az útra hívjuk meg társnak. De nem tartóztatjuk. Beleolvas, elmegy. A formá­ló erőt egyszerre utalt volna a verset és életet alakító hatalomra. A Partok cím viszont jelezte volna, hogy a vers csupán csak medre a valódi áramlásnak, a part mozdulatlanságára/ nézem a folyó hullá­mait. Mert nincs állandóság. A nevemen, történeteimen túl nincs én; a körülmé­nyek találkoznak bennem. Egyszerre va­gyok senki és mindenki.

Next