Ágoston Vilmos - Huszár Vilmos - Molnár Gusztáv et al.: Szövegek és körülmények (Bukarest, 1974)
Ágoston Vilmos: A humanista Fábry Zoltán hite és félelme
gondolat igaza (1955), A béke igaza (1956), Ady igaza (nem készült el). A Palackposta tervezett függeléke, A vádlott megszólal csak a Stószi délelőttök függelékeként jelent meg (1968). A Palackposta után jelent meg: Emberek az embertelenségben (1962), Harmadvirágzás (1963), Kúria, kvaterka, kultúra (1964) és az elméleti összegezésnek szánt Európa elrablása (1966). Az Európa elrablását, amint azt Fábry nyilatkozatából megtudjuk23 24 25, két kötetre tervezte, az első címe: Szemérmetlen titkok — vagyis a német fasizmus exhibicionizmusa, a második kötet lett volna a Szemérmes titkok. Betegsége miatt nem írhatta meg, de utolsó fejezetét sokáig tervezgette; címe: Fehérek közt európai — és a címlapon József Attila és Thomas Mann állna egymás mellett. Ezután jelent meg a Valóságirodalom cikkgyűjtemény (1967) és a Stószi délelőttök (1968). Itt olvashatjuk: „Harminc év előtt megjelent könyvemben — Fegyver s vitéz ellen — az első világháború tanulságait vonultattam fel a második világháború elrettentésére. Harminc év múlva — az atomháború küszöbén sem mondhatok mást. Semmi sem változott."24 25 ,,Az egyik alaptételem, hogy a fasizmus nem múlt el, hanem megfertőzte az egész világot, más és más formában lép fel újra."23 „Tegnap a fasizmusba zuhant Európa volt a tűzfészek, mára világgá szabadult a katona embertelen hatalma és szadizmusa"26 (Vietnam). „Minden együtt van itt: az embertesteket elfütő tábornoki klikk, az örömkatonák, akik a foglyokat a helikopterből dobják ki, és a véres toll, az író, kinek nevét fáj leírni: John Steinbeck. Minden ismétlődik: tegnap egy Knut Hamsun igenelte Hitlert, ma Steinbeck Johnsont. Hamsunt menti szenilitása, de mi ad felmentést Steinbeck eksztázisának?... Agyalágyult ember az, akit lelkiismerete akadályoz abban, hogy embereket öljön .. ."27 „Hatalom, hata-23 Kortárs 1967/8. 24 Stószi délelőttök. 30. 25 Kortárs 1967/8. 2e—2(1 Stószi délelőttök. 22, 24, 25, 26. 28