Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Kántor Lajos: Balogh Edgár az irodalomról - vagy a közügyre váltható írásbeliség

„Móricz Zsigmond hűségese" (Fábry), Gaál Gábor köz­vetlen munkatársa volt a régi Korunknál s így lett nem egy fiatal kortársának elindítója, tanítója-buzdítója az írói pálya kezdetén. A kisebbségi, illetve nemzetiségi lét még inkább sür­gette a közélet elkötelezettjének csatlakozását az iro­dalomhoz, hiszen az intézményes lehetőségek növelték az író felelősségét e sajátos helyzetben. Aki osztályosai­hoz akart szólni, annak vállalnia kellett e fórumok szabta kereteket is. A „messianisztikus túlkompenzált­­ság" és a „provincializmus csapdája" között valóban csak „az adottságok vállalásával, a realitások felmérésé­vel" lehetett viszonylagos egyensúlyt teremteni. S jól­lehet én e Fábry adta jellemzéshez s a belőle adódó kö­vetkeztetéshez („Realitás: kimondottuk Balogh Edgár értelmezésének kulcsszavát") hozzátenném a Czine Mi­­hálytól származó jelzőt is, mely szerint a Hét próbát, sőt az életmű egészét „fantasztikus realizmus" jellemzi, nem kétséges, hogy az adottságok figyelembe vétele, az al­kalmazkodni tudás döntően befolyásolta az egykori et­nográfus-jelölt pályáját. Néprajzi érdeklődés és falukutatás, a regöléssel kez­dődő Sarló lés a politika felé fordulás, politikum és publicisztika között logikus a kapcsolat s a kör publi­cisztika és irodalom, illetve irodalom és néprajzi érdek­lődés „korrespondenciájával" zárul. Írott munkásságának döntő hányadáról tett önironikus nyilatkozata („publi­cisztikám csak másodtermék, el nem mondott beszédek kényszerű pótléka") ellenére Balogh Edgár vérbeli pub­licista, s azon kevesek közül való, akik nem szégyellik e minőségüket, ellenkezőleg, recenzenseik és irodalom­­történeti besorolóik rangosztásával szemben fennen hir­detik, vallják és vállalják a „közügyek irodalmát". Ami­kor pedig úgy érzi, hogy adott pillanatban közügy el­sősorban az irodalom lehet, a közügy irodalmának esz­közeivel (vagy azok szépírói kiteljesítésével — aminek eredménye a Kolozsvár felszabadulásának napjait idéző Szép halál, majd egy későbbi életrajzi momentumot feldolgozó Szép élet —) az irodalmat teszi közüggyé. Ha végiggondoljuk a baloldali-kommunista elkötele­zettsége miatt Csehszlovákiából 1935-ben kitoloncolt 7

Next