Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Kántor Lajos: Balogh Edgár az irodalomról - vagy a közügyre váltható írásbeliség

azonban itt már a művészet specifikuma is érdekli, a „poétaságot" nem csupán tartalmi kérdésként fogja fel. Ez nem jelenti azt, hogy Balogh Edgár irodalmi elemző módszere egy csapásra megváltozott volna (egy-egy di­vatszó beiktatása nyilván nem jelez lényegi változást), s ma is ne elsősorban az irodalom útján érvényesülő közügyiség érdekelné. Ha következetesek akarunk len­ni, bizony nem tagadhatjuk, hogy a szociologizálás ár­talmai egy-egy cikkén ma is lemérhetők; ám e veszély­től többnyire mégis megóvta valami: egyfajta bensősé­­gesség, a személyes tanúságtétel vágya. Bár sem a tu­dományos igényű irodalomszociológia, sem a hasonló­képpen tudományos műközpontú elemzés nem kenyere, s tulajdonképpen még legjobb tanulmányaiban is a köz­tes területen marad, ez a köztes terület nem senkiföldje. Bárkiről és bármiről írjon is, valójában önmagáról, köz­vetlen élményeiről vall, portrékat rajzol, hőskort idéz. Portréfestés közben Marxra, Engelsre gondol: „Semmi sem kívánatosabb, mint hogy végre-valahára nyers rembrandti színekkel, teljes, élő mivoltukban ábrázoljuk azokat a férfiakat, akik a mozgalom pártjának élén ál­lottak" — írja egyik cikkében (Adatok Józsa Béla tör­téneti képéhez, 1956). Másutt ugyancsak Józsa Bélára emlékezve így sóhajt fel: „Jaj, megint benne vagyok a regényben, melyet nem én fogok megírni." Valóban, egy sok alakos memoár-regény kerekedik ezekből az irodal­mi tárgyú publicisztikai írásokból, a Hét próba társa és folytatása, főszereplői között Móricz Zsigmonddal, Jó­zsef Attilával, Gaál Gáborral, Fábry Zoltánnal, Tamá­sival, Salamon Ernővel, Kós Károllyal, Nagy Istvánnal, Kacsó Sándorral, Szabédivel, Szemlérrel. Hogy milyen ennek a „regénynek" a hangvétele, kikövetkeztethető stíluseszménye? Több réteg, több szint figyelhető meg benne. A régebbi cikkek cicomátlan egyszerűsége, lé­nyegre törése a Móricz-prózán iskolázott realizmus-kon­cepció hű kifejezője. Az új, sokféle hatás (a szépiroda­lomé, de legalább ilyen mértékben a tudománynépsze­rűsítő publicisztikáé — az új Korunk-szakasz idején) nemegyszer megbontja a régi egyensúlyt, a képek néha egymással konkurrálnak, vagy — egy-egy divatszó élős­­ködése folytán — nem kívánatos sztereotipiák fészke­lő

Next