Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Ketten: Gaál és Fábry

magas szinten folyó disputa termékenyítöen fújhatja el az önmegelégedettség légkörét. Amit a nyugati kultúrá­tól tanulhatunk, az az igény és mérték növelése és nö­vesztése. Összehasonlítás, összemérés, tehát mérkőzés: ez a disputa koegzisztenciális haszna. Csak így, ezen a magas szinten, a kultúra egészének ismeretében és bir­tokában vihetjük győzelemre a nagyobb, az embersé­gesebb, a szociálisabb igazságot: az őskor után a Marx jósolta emberkort. Akármilyen paradoxul is hangzik: a nyugati kultúra ismerete és átvétele nélkül nem képzel­hető el a marxizmus győzelme". Ez az ige más jeles kelet-európai gondolkodóink — egy Lukács György, egy Tudor Vianu — igazság-skálá­jával cseng egybe. Fábry szavai ma már — mint írásai­nak megjelent szlovák (1958) és cseh (1967) válogatásai elárulják — túljutottak nyelvünk szűkebb körén. Van Fábry európai örökség-átvételében és nyugatos­ságában (ebben az Ady formulázta „Nyugat ellen Nyu­gatot hozz"-követelményben) egy sajátos keresztényi ,,bűntudat"-modell, mely lényegében a fasizmus legyő­zőinek lelkiismeretvizsgálatát sürgeti, nehogy ,,a fasiz­mus kitenyésztette hatalmi kizárólagosság, a faji tekin­tetnélküliség" velünk és bennünk éljen tovább. Ez a „Jaj a győzőknek! "-mea culpa Stószon, a csöndes könyv­tárban, régi cikkek egy-egy mondatát, kitételét fokozza fel önbírálandó bűnné ... Kassák Lajosnak és Koszto­lányi Dezsőnek odadobott jelzők, torzító Móricz-zoksza­­vak kerülnek így „Életem szégyenfoltja"-ként a gyónó­cédulára, holott éppen Fábry az, aki egykorúlag tette túl magát a József Attila ellen indított balos heccen, s elve­tette ama hírhedt proletárírói platformtervezetet. Ö az, aki nem „taktikailag", hanem benső meggyőződésből vállalt népfronti korszakában minden antifasiszta erő hívogatójává szélesítette igehirdetését, őszintén szövet­kezett bárkivel a készülő új világháború megakadá­lyozására, kiállt — Gaál Gáborral együtt — a Márciusi Frontért, a népi írókkal vállalt közösséget, s feloldva szektáns előítéleteket, 1939-ben megírta Habemus pa­pam cím alatt XI. Pius, a Mussolinival és Hitlerrel szem­­befordult egyházfő elismerő nekrológját (melyet egy „könyvkiadói elgondolás" csak 1967-ben enged újrakö-256

Next