Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Ketten: Gaál és Fábry

vélben megismétli: „Kassákékkal szemben nem akarok más magatartást felvenni, mint a teljes tárgyilagos kri­tika magatartását. Ez a tárgyilagos kritika a mi vona­lunkról abszolút szabad kezet enged velük szemben .. . Mindenesetre én állom velük szemben a harcot, de csak tiszta fegyverekkel." A dogmatikus elfogultságok különben a népi írókkal szemben is megnyilvánultak, s ha maga a Korunk nem­egyszer engedett is a nyomásnak, közismert, hogy Gaál Gábor végül ezen a téren is a tárgyilagos érvelés, a kri­tika erkölcsi tisztasága, a kölcsönös megértés útjára te­relte az idevágó vitákat. Fábry a Németh László kö­rül támadt s mindmáig végleg el nem ült vitában is utó­lag figyelt fel Gaál magatartásának jelentőségére, meg­ismételve ebben a tekintetben is a köztük megnyilvánult különbségeket. „Amikor mi — írja 1965-ben — Németh László útját és a reformnemzedékkel való kalandját még aggályoskodva figyeltük, és már elmarasztalón el­vetettük, Gaál Gábor ismételten és türelmesen kiállt Né­meth László mellett." De emlékeztessünk itt mindjárt arra a közismert irodalomtörténeti tényre is, hogy a saját elvtársai részéről meghurcolt József Attilának már maga Fábry kelt 1931-ben védelmére, helyet adván költészeté­nek a csehszlovákiai Az Üt hasábjain, szembeszállva egy magyar proletárirodalmi platform-tervezet meggon­dolatlanságaival. Ha nem is ártott bepillantanunk kettős személyiség­kutatásunk során a viszonylatok hátterébe, kétségtelen, hogy mind a soros Gaál-monográfiának, mind a hasonló­képpen időszerű Fábry-monográfiának találkozási pontja a valóságirodalmi állásfoglalás lesz. E sajátos megegye­zés egyéni előfeltételei is bizonyára hasonlóak, hiszen mindkét fél legkoraibb benyomása a falu (Gaál Gábor jászfelsőszentgyörgyi élmény any agával éppen úgy talál­kozunk írásbeli vetületekben, mint Stósz képével Fábry­­cikkekben), mindketten heveny és borzalmas való-mivol­­tában élték át az első világháború poklát, sőt párhuzam van német filozófiai-esztétikai iskolázottságuk s ebből eredő antifasiszta humánumuk között is, mely nemcsak a munkásmozgalomhoz, hanem annak népi-nemzeti ki­szélesítéséhez, általános forradalmi hivatásóhoz, egyben 264

Next