Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Szentimrei-hagyaték

tást is itt és most. Szentimrei még a régi Osztrák—Ma­gyar Monarchiából jön, egy bomlásra érett társadalom­ban érzékelte először a helytállás és jövővívás lehetsé­ges követelményeit, s szívósan hivatkozik is elődjére, Petelei Istvánra, az újságíró-novellistára, aki először ál­modta meg a sajátos erdélyi magyar irodalmat. Egyál­talán: azt, hogy „erdélyiség" vagy „transzilvanizmus" mit jelent az író mára nemegyszer elavult terminológiá­jában, saját egykorú helyzetéből kell tudnunk megfej­teni. Ez volt az illúziókkal való leszámolás akkor, az 1918-as háborúvég és államfordulat után. Még ponto­sabban: a rátalálás a románsággal, szászsággal közös történelmiségre s új, közös út kitapogatása egy tőkés­­földesúri világ gazdaságilag-társadalmilag ugyan meg nem változott, a kisebbségekre azonban súlyosan nehe­zedő körülményei között. Gaál is csak fokról fokra, jó másfél évtized után ért el a „romániaiság" szélesebb és valóbb meghatározásához. Mint stratéga (nemhiába volt katonatiszt), Szentimrei bonyolult összefüggésrendszereken át old meg feladato­kat az új romániai magyar irodalom előretörése, eszmei hadállásokba jutása, oldalvédelme és utánpótlása szá­mára. Elődöket kutat fel Ady és Móricz népi-európai írásaiban, román—magyar párhuzamokat keres, jelkép­pé dobja föl Petőfi nevét, felvonultatja az első hazai magyar könyvek szellemi ütegeit, rokonságot állapít meg a modern líra és az avantgardista képzőművészeti „izmusok" között, utat tör az újnak (üdvözli a fiatal József Attilát), szankciókkal él a vidékies giccsel és di­vatmajom sznobsággal szemben, s az önmagáért való irodalom helyett Benedek Elek népbarát kulturális ak­cióiba kapcsolódik be (jellegzetes munkaleveleiből köz­lünk jó néhányat) vagy munkásifjak szavalókórusát igazgatja. Ahol jár, ahol ír és szól, ahol küzd, ott új élet fakad. A nagy európai bukás azonban, a tőke csődje, az egy­másra torlódó új s újabb válsághullám erkölcsi krízis­sel jár a kisebbségi életben is. Fekete kacaj — ez az expresszionista címadás válságtünet, de egyben harcra­­szólítás is minden erkölcsi defektus, az emberségtől va­ló elcsuszamlás ellen. „Sohasem vetkezett le ennyire az. 296

Next