Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)
Mint sziklára szállott hegyi madár
datosítását és irodalmi beépítését, új szimbolikus ériemmel és kapcsolatokkal való töltödését, a Tamásietműben szerepet játszó néprajzi összefüggéseket kiiltotta és lehetővé tette. Ugyanolyan időszerű ez, mint dy Endre vagy József Attila folklór-forrásvidékének ltárása az etnográfusok és irodalomtörténészek együttűködésével. Farkaslaka népi szellemiségének feldúsusa, átcsapása Tamási Áron művészetébe bonyolult, sokoros folyamat, melyben szerepet játszik többek közt az jykorú folklórtudomány ismerete is. Szemlér Ferenctől dóm például, hogy Tamási elolvasta Róheim Géza még >25-ben írt Magyar néphit és népszokások című muniját, s az animizmus világának freudista magyarázata )zzájárulhatott a szülőfaluból ismert mitikus lények hegesztéséhez az irodalmi alkotásba. Egyáltalán: ismerjük-e Tamási Áron könyvtárát és olismányait? Nem a „hatások'1 keresésének avult divatja teti fel velünk a kérdést. A korszerű személyiségrajzэг hozzátartozik az egyéni tapasztalat és a nemzeti így nagyvilági információ dialektikájának ismerete.. acsó Sándor emlékirata második kötetének a Korunk )72. 4. számában megjelent fejezete a kortárs és testilki barát hitelével közli: „Áron nemigen olvasott. Legabbis azt mondta, hogy nem akar olvasni, mert a maga :ját szeretné járni, s a különféle elméletek csak megivarnák", no de egy Nyírő-anekdota kapcsán kiderül p emlékezésből, hogy „játszott ám Áron is, mert... elillgatta olvasmányait. Rajtacsíptem később — írja acsó —, hogy mennyire avatottan tudott hozzászólni inyvekhez, amelyek nem sokkal azelőtt jelentek meg. De Jégért nem vallotta volna be, hogy olvasta őket, legfelbb mosolyogva csak annyit, hogy itt-ott beléjük nézett: m, milyen betűket használtak a nyomtatásnál?" Az edeti alkotóművész részéről érthető ez a magatartás inden sznobokkal szemben, nekünk azonban hasznos ales annak megállapításához, amit különben az egész amási-életműböl kideríthetünk: a művész tudatos eu>pai, tájékozott a világ szellemi életében, s a maga lékely népiségét nem naiv művész, nem vadzseni módin, hanem az értő ember válogatásával, műízlésével >rnyozza fel nemzetközi szintre. 347