Balogh Edgár: Mesterek és kortársak. Tanulmányok, jegyzetek, emlékezések - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)

Mint sziklára szállott hegyi madár

datosítását és irodalmi beépítését, új szimbolikus ér­iemmel és kapcsolatokkal való töltödését, a Tamási­­etműben szerepet játszó néprajzi összefüggéseket ki­­iltotta és lehetővé tette. Ugyanolyan időszerű ez, mint dy Endre vagy József Attila folklór-forrásvidékének ltárása az etnográfusok és irodalomtörténészek együtt­­űködésével. Farkaslaka népi szellemiségének feldúsu­­sa, átcsapása Tamási Áron művészetébe bonyolult, sok­­oros folyamat, melyben szerepet játszik többek közt az jykorú folklórtudomány ismerete is. Szemlér Ferenctől dóm például, hogy Tamási elolvasta Róheim Géza még >25-ben írt Magyar néphit és népszokások című mun­­iját, s az animizmus világának freudista magyarázata )zzájárulhatott a szülőfaluból ismert mitikus lények he­gesztéséhez az irodalmi alkotásba. Egyáltalán: ismerjük-e Tamási Áron könyvtárát és ol­­ismányait? Nem a „hatások'1 keresésének avult divatja teti fel velünk a kérdést. A korszerű személyiségrajz­­эг hozzátartozik az egyéni tapasztalat és a nemzeti így nagyvilági információ dialektikájának ismerete.. acsó Sándor emlékirata második kötetének a Korunk )72. 4. számában megjelent fejezete a kortárs és testi­­lki barát hitelével közli: „Áron nemigen olvasott. Lega­­bbis azt mondta, hogy nem akar olvasni, mert a maga :ját szeretné járni, s a különféle elméletek csak meg­­ivarnák", no de egy Nyírő-anekdota kapcsán kiderül p emlékezésből, hogy „játszott ám Áron is, mert... el­­illgatta olvasmányait. Rajtacsíptem később — írja acsó —, hogy mennyire avatottan tudott hozzászólni inyvekhez, amelyek nem sokkal azelőtt jelentek meg. De Jégért nem vallotta volna be, hogy olvasta őket, legfel­­bb mosolyogva csak annyit, hogy itt-ott beléjük nézett: m, milyen betűket használtak a nyomtatásnál?" Az edeti alkotóművész részéről érthető ez a magatartás inden sznobokkal szemben, nekünk azonban hasznos ales annak megállapításához, amit különben az egész amási-életműböl kideríthetünk: a művész tudatos eu­­>pai, tájékozott a világ szellemi életében, s a maga lékely népiségét nem naiv művész, nem vadzseni mód­in, hanem az értő ember válogatásával, műízlésével >rnyozza fel nemzetközi szintre. 347

Next