Balogh Edgár (szerk.): Romániai Magyar Irodalmi Lexikon 2. G-Ke (Bukarest, 1991)

H

163 kezetére. Tréfás köszöntő. A Hét 1979/32. Hajdú István (1886 —1924. dec. 29. Marosvásárhely) — közíró, szerkesztő. A kolozsvári egyetemen szerzett jogi dokto­rátust, Marosvásárhelyen nyi­tott ügyvédi irodát. 1920-tól a KZST tagja; a társaság megbí­zásából Osvát Kálmán utódja­ként mint politikai irányító ve­szi ót a *Zord idő felelős szer­kesztői tisztségét Berde Mária, Dékáni Kálmán és Molter Ká­roly mellett. Itt jelennek meg cikkei. Az OMP megalakulása­kor, 1922. dec. 28-án a „nép­közösségi alanyiság“-ot megfo­galmazó határozati javaslat elő­adója, 1923. okt. 23-án a Goga— Averescu-féle Néppárt és az OMP ún. csúcsai paktumának egyik aláírója. A *Székelyföld c. marosvásárhelyi napilapot 1924-ben felelős szerkesztőként jegyzi. Hajdú Zoltán (Radnótfája, 1924. dec. 16. — 1982. febr. 12. Bukarest) — költő, műfordító, festőművész, zeneszerző. ~ Győző testvérbátyja. Középis­kolai tanulmányait a Marosvá­sárhelyi Református Kollégium­ban végezte. II. világháborús hátgerincsérülése és kétévi bel­giumi és dániai hányódás után hazatérve bekapcsolódott az MNSZ munkájába. Költői egyé­Hajdu Zoltán nisége ebben az időben bonta­kozik ki. Kötetben a fiatal költők 50 vers c. antológiája közli először költeményeit (1950). Ugyaneb­ben az évben a Sütő Andrással közösen írt Mezítlábas meny­asszony c. színjátékáért (bemu­tatták Kolozsvárt, könyvalak­ban 1950) állami díjat kapott. Később különböző bukaresti szerkesztőségekben dolgozott (Falvak Dolgozó Népe, Műve­lődés, Román Rádió), majd Ma­rosvásárhelyen az Állami Szé­kely Népi Együttes — a ké­sőbbi *Maros Művészegyüttes — megszervezője és egy ideig igazgatója. Ö szervezte meg a marosvásárhelyi Pioníregyüttest is, amely rövid idő alatt híres­sé vált. A 60-as évek közepén betegsége miatt nyugdíjaztatá­sát kellett kérnie, ettől kezdve ismét Bukarestben élt haláláig. Költészetét kezdetben a har­sány, agitatív társadalmi kiál­lás jellemzi. Érdeklődése később széleseb­bé válik, el is mélyül, de ezt a folyamatot nem kíséri megfele­lő formai-művészi fejlődés. A kicsinyeknek írott versei vi­szont mindvégig gazdagították a gyermekirodaimat. Élete utol­só másfél évtizedében zeneszer­zéssel és nonfiguratív festészet­tel is foglalkozott. Mint zene­szerző, hangszeres és dalműve­ket írt, ezeket alkalomszerűen Bukarestben, Marosvásárhelyen, u*

Next