Balogh Edgár (szerk.): Romániai Magyar Irodalmi Lexikon 2. G-Ke (Bukarest, 1991)

K

Kántor Lajos 614 irodalomszociológiai, lélektani, stilisztikai elemzés mellett a korszerű motívumvizsgálatra, a különféle struktúrák felméré­sére törekszik, és számon kéri a nemzetközi összehasonlítást. Az Alapozás c. tanulmány- és esz­­szégyűjteményben (1970) Thury Zoltán, Kosztolányi Dezső, Gel­­léri Andor Endre, Illyés Gyula bemutatása emelkedik ki, s új módszerességgel kap magyará­zatot Kacsó Sándor, Nyíró Jó­zsef, Tamási Áron novellamű­­vessége, Szabédi László (A ráció romantikusa) és Horváth Imre pályája, mellettük a Bartalis­­vers titkának megfejtése is (Az egyszerűség vonzása). Az „ala­pozás“ eredményeként készült el — Láng Gusztávval közösen — 1971-ben a Romániai magyar irodalom 1945—1970 és javított második kiadása (1973), a fel­­szabadulás utáni romániai ma­gyar irodalom negyedszázadának első hazai áttekintése. E kuta­tás folytatásaként kerül sor töb­bek közt Kemény János (1972), Szilágyi Domokos (1978), Re­­ményik Sándor (1983) műveinek értelmezésére is a RMI soroza­tában megjelent köteteik beve­zető tanulmányaiban, majd — az előző összegező számbavételt 1980-ig kiegészítve — a Béládi Miklós szerkesztette mai magyar irodalomtörténet IV. kötetében (Bp. 1982). Szerkesztó'i gyakorlatához kö­tődnek sajtótörténeti vagy ahhoz közel álló témájú (a sajtóban el­felejtve rejtőző adatokat feltá­ró) tanulmányai is, amelyekben részletező következetességgel a romániai magyar irodalom vitás kérdéseit pásztázza végig, főleg a Korunk múltjával kapcsolat­ban. Ide tartozik a különböző folyóiratokban elszórva megje­lent, majd Korunk: avantgarde és népiség c. alatt (Bp. 1980) összegyűjtött írások közül a Ké­szülődés a Korurdcra (1966), a publicista Gaál Gábor bemuta­tása, továbbá a romániai ma­gyar avantgárd forrásvidékét kritikailag ellenőrző A Genius­­legenda és a Genius (1976) és Dienes László avantgarde-ja ugyanebből az esztendőből, majd A hiány értelmezése c. önálló kötet (1980) mint negatívban készült kép a „József Attila Er­­délyben“-témáról: ebben az itt személyesen nem járt költő sok­szoros — az Erdélyi Helikontól a Korunkig és a Brassói Lapo­kig, Dsidától és Kuncz Aladártól Gaál Gáborig terjedő — kötő­déseit tárja fel és elemzi. Saj­tótörténeti érdeklődéseiből táp­lálkozik kritikai cikksorozata az Utunkban a *vallani és vállalni­­vita keletkezéséről és lefolyásá­ról (1981), majd egy kolozsvári rádió-előadássorozata a Világos­ság oldalain kibontakozott új irodalmi kezdetekről a II. világ­háború után (1983). Érdeklődését a művészetek iránt A megtalált színház c. kö-

Next