Balogh Edgár (szerk.): Romániai Magyar Irodalmi Lexikon 2. G-Ke (Bukarest, 1991)

K

Kassák Lajos emlékezete 640 nyomon követhető folyóiratá­nak, a Mának hasábjain (Máttis Teutsch János grafikái, Kahána Mózes, Reiter Róbert versei). A romániai magyar avantgárd in­duló folyóiratai (*Genius, *Pe­­riszkop, *Napkelet) párhuzamo­san a román avantgardista Con­­timporanullal, amely 1925-ben Kassák, Nádass József és Tamás Aladár verseit, cikkeit közli, 'valamint e korszak több jelen­tős alkotója, alkotása (Bartalis János és Szentimrei Jenő költé­szete, Szilágyi András regénye, •az Üj pásztor) magukon viselik Kassák hatását. Külön — bár e kezdetekkel összefüggő — fejezet Kassák és -a Korunk kapcsolata (beleértve a két szerkesztő, Dienes László és Gaál Gábor személyi kapcso­latát is Kassákkal, aminek hű tükre levelezésük). A munka­társi viszony változó: a teljes­nek látszó egyetértéstől és együttműködéstől az éles konf­liktusig hullámzik. 1926-ban, Dienes folyóiratának 2. számá­ban olvasható Kassák aktivista­­konstruktivista programja Az új művészet él! cím alatt. A ta­nulmány önálló kiadványként is megjelent a *Korurik Könyv­tára sorozatában. További jelentkezései a Korunkban ugyancsak az „Éljünk a mi időnkben“ szellemét képviselik, a „szép“ felfogásának átalakulá­sát, gyakorlati-társadalmi vo­natkozásait emelik ki: „egy tö­kéletesen megépített gép vagy tökéletesen megszerkesztett vers“ szépsége mellett tesznek hitet. Ebben a szakaszban Kas­sák otthon érezheti magát a fo­lyóiratban; lapjairól (Dokumen­tum, Munka), könyveiről (Tisz­taság könyve) méltatást közöl­nek. Igaz, az avantgárdon és a munkásmozgalmon belüli viták előszelét már ekkor érezni He­­vesy Iván kritikájában (1926) és Fábry Zoltán cikkében (1927), Dienes azonban igyekszik tom­pítani az ellentéteket. Kassák 1928-ban „képarchitektúra“ szellemű, konstruktivista borí­tólapot készít Dienesnek, amely már Gaál Gábor szerkesztése idején, 1929 elején (négy szá­mon át) képviseli a kolozsvári folyóiratot. Gaál ugyancsak el­lenzi a szektaharcot, 1930-ban azonban enged a Gergely Sán­­dorék felől jövő nyomásnak (ebbe saját korábbi személyes konfliktusa is belejátszhatott, amelyről Kassák az Egy ember élete c. önéletrajzi regénye VII. kötetében éles megfogalmazás­ban szól); Fábry cikkei után 1931 szeptemberében József At­tila igaztalanul szigorú, meg­semmisítő kritikája jelenik meg a Korunkban a 35 versről. A Korunk-munkatársak és Kassák közti vita egyes cikkekben — mindkét részről — durva sze­mélyeskedésekig ér el. 1929 után sem tanulmányt, sem szép­­irodalmi művet nem olvasha-

Next