Bányai László: Hosszú mezsgye - Romániai magyar írók (Bukarest, 1974)
Gaál Gábor arcéléhez
való életmentés és a hadifogság. Visszatérve a felszabadult és számára már rég otthonná vált Kolozsvárra, vállalta a népi demokráciában a feladatok seregét. A termékeny odaadást a szocializmus építésére. A nekifeszülést nagyméretű művekre a dolgozószobában és a katedrán. De jött a szárnyat kapott alkotó szellem letörése, tragikus őrlődés malomkövek között. Egészségének végzetes megroppanása... Szellemének teljes mértékben való felidézéséig egy évtized telt el. De azóta annál harsányabban szól felénk. Akkor is, amikor korának vívódásait, ellentmondásait idézi, akkor is, amikor napjainknak küld buzdító üzenetet. * A húszas évek erdélyi magyar irodalmáról kialakított felfogására még döntő mértékben hatott a német baloldali irodalomnak a proletárforradalmat immanensnek tartó felfogása. A hazai munkásmozgalom maga is, amelyhez mind közelebb került, telve volt ekkor szociologizáló, agitatorikus irodalmi nézettel. Még 1932 áprilisában is azt írta, éppen a társadalmi valósággal telített Veres Péternek: „Ne az irodalom felé önnevelje magát, hanem a dokumentáció irányában.“ Viszont az a tény, hogy ennek az évnek a végén József Attila és Illyés Gyula verseit közli, igazolja, hogy a társadalmi lényeg és az irodalmi forma egyaránt igénye. Még ha tételesen ezt csak 1937-ben fogalmazta is meg Horváth Imréhez írt levelében: „Ugyanolyan mértékben kívánjuk az írótól a művészi kiformálást, mint a mondanivaló, illetve a tartalom valóságbeli érvényességét.“ A ,,1’art pour Part“ méltán került a Korunk támadásának célpontjába, s a „valóságirodalomnak“ mint a jövő irodalmának a hangsúlyozása elsősorban a tényéktől való elvonatkozás ellen irányult. A „transzilvanizmus“ elleni hadakozása is lényegében az önmagáért való művészetbe, a múltba és egy idealizált, osztálynélkülinek képzelt társadalomba való menekülést kárhoztatta. Természetesen a transzilvanizmus marxista elemzése differenciált, árnyalatos meghatározást igényel. A liberálisabb szellemű középrétegek minden társadalmi konfliktust elkenő, ködös szemléletének elhatárolását a demok-335