Beke György: Boltívek teherbírása. Barangolások Máramaros és Szatmár megyében (Bukarest, 1983)

Juhász Gyula katedráján

dott bennük, hogy jövendő munkájuk szempontjából milyen fontos ez. — Másodévesek lehettünk, amikor Petru Groza meglátogatta a Bolyai Tudományegyetemet. Bejött a mi évfolyamunkra, magyar szakosok közé. Ki tudna el­mondani egy Arany-balladát, kérdezte. Egyikünk sem mert vállalkozni. Erre Románia miniszterelnöke fölállt a katedrára, és hibátlanul, szépen elszavalta A walesi bárdokat. Mi pirultunk ugyan, lelkesen megtapsoltuk, de... a szavalás ügye maradt a régiben. — Groza magyar szavalata nem gondolkoztatott meg? Aligha volt csupán baráti gesztus. Figyelmezte­tés lehetett. — Utólag így látom én is. A tanári katedráról visz­­szanézve furcsállom, hogy egyetemi éveim alatt nem volt egyetlen szavalóversenyünk. Tanáraink arra gon­doltak, hogy ez csak a kisdiákok dolga? Ha rajtam múlnék, minden leendő pedagógus, óvónő, tanító, tanár számára, szakjától függetlenül, kötelezővé tenném kö­tött és kötetlen szövegek megtanulását és előadását. Hány kiválóan képzett tanárral történik meg, nem is szólva a gyengébbekről, hogy azért nem sikerül az órájuk, mert nem tudnak szépen, érthetően beszélni, előadni. Miért nem tanítunk a tanároknak retorikát? Démoszthenész a dadogását győzte le beszédgyakorla­tokkal. — Végül is mi ébresztette fel 'benned a szavaló­kedvet? — József Attila. Ötödéves koromban, egy délelőtt az antikváriumban vettem egy József Attila-kötetet. Nem tudom, a proletkultos időszak irodalompolitikája okoz­ta-e, de az egyetemen alig érintett meg minket József Attila, a huszadik századi líra. Kosztolányi, Babits és még néhányan a nyugatosok közül nem is szerepeltek a tananyagban, illetve csak elrettentő példaként említtet­­tek meg. — Miért vásároltad meg a József Attila-kötetet, ha nem érdekelt a költő? — Arra gondoltam, majd valahol ezt is tanítanom kell, hát legyen meg. Leültem Mátyás király szobra 185

Next