Beke György: Tolmács nélkül. Interjú 56 íróval a magyar-román irodalmi kapcsolatokról (Bukarest, 1972)

Gáll Ernő

GALL ERNŐ Minden szépirodalom szívesen belenéz a filozófia tükrébe. Józan szemlélődés ez, amely mélyíti az önismeretet, ez esetben az irodalom ítéletét önmaga értékeiről, erényeiről és gyöngéiről, elvégzett munkájáról és feladatairól. A filozófia pedig, a „tudományok tudománya“, anyai gond­dal kíséri egykor szárnyai alá tartozott gyermekének ön­álló lépéseit. Így hát, miként minden irodalom filozófiai­­lag is igyekszik meghatározni önmagát, a filozófiai gon­dolkodás is frissítő, eligazító, bátorító lehet az irodalom számára. A két háború közötti romániai magyar irodalomban mindegyik irányzat kereste a maga filozófiai alapzatát: a népi, nemzetiségi, nyelvi, szellemi megmaradás lehető­ségeit és feltételeit. Az épülő szocializmusban kibonta­kozó romániai magyar irodalmat mostanában kezdi job­ban, őszintébben érdekelni ez a tükörbe tekintés. (Igaz hogy a tükör is sokáig homályos volt, s nem nagyon mu­tatta a dolgok teljes képét.) De most mintha annál türel­metlenebbül várnók a választ: mi is az irodalomban ki­fejeződő életérzésünk, testvériség-vágyunk és megmara­dáshoz való ragaszkodásunk marxista bölcseleti alapja, homokra építjük-e önismeretünket, nemzetiségi öntuda­tunkat vagy pedig sziklára? Mindez elválaszthatatlanul hozzátartozik az együtt­élés valóságához, annak irodalmi ábrázolásához. Tudni akarjuk mi magunk, és szeretnók elmondani román test­véreinknek is, hogy mai irodalmunk, romániai magyar valóságlátásunk közös marxista bölcseleti alapvetése mi­képpen erősít minket lélekben, szellemben, s hogyan erő­sítheti éppen ezáltal barátságunkat a román néppel, a romániai németséggel, szerbséggel. Ezért kopogtattam be Gáli Ernőhöz, akit egész tevékenysége során elsőrendű kérdésként foglalkoztatott a nemzetiségi lét filozófiai, irodalmi, etikai, erkölcsi vetülete. Mindegyre visszatérő nagy témája a humanizmus, a szocialista emberség, 283

Next