Borcsa János: Értékkeresők, értékalkotók. Kritikák, portrék, tanulmányok (Kolozsvár, 2012)

II. Barátok

Változás érhető tetten Fekete Vince költői pályáján, te­kintetbe véve e ciklusokat, illetve versfüzéreket, legalábbis ami az építkezést és lírai látásmódot illeti. Egy-egy „törté­net” felépítésében például sok a homály és sejtetés. Fi­gyelmet érdemel, ahogyan a költő kiválaszt, illetve mellőz bizonyos történéseket és érzéseket, vagy amint felidéz, il­letve elhallgat emlékeket. Egyik versében képletesen meg is fogalmazódik ez a fajta látásmód, eszerint „van, amikor csak / a fákat látjuk, csak az erdőt, és nem érezzük, / amit amúgy is tudunk magáról a hegyről, / hogy benne titkos barlangok hallgatnak, vagy tengerszemek / rejtőzhetnek” (Barlangok, tengerszemek). Mélységes titkokat rejt ma­gában az ember, amelyek összességükben felszínre talán sohase kerülnek. Többnyire természeti elemekre és jelen­ségekre történő utalások és szabad asszociációk uralják ezeket a verseket, illetve ciklusokat, s ezek által próbálja a költő - József Attila szavaival szólva - mélyeiből kiemelni „a lélek homályos vidékeit”. Lelki folyamatoknak feleltet meg így külső jelenségeket, mintegy szemlélhetővé téve az előbbieket. Mindezt a mindennapi folyóbeszédhez közel álló, mondhatni puritán stílusban teszi. Verseinek költői­­ségét ezekben az esetekben a váratlan „vágások” és utalá­sok - találni montázsra épülő verset is a kötetben va­lamint a képzettársítások adják, továbbá az előadásmódok váltakoztatása, amely eleven perspektívaváltásokat ered­ményez a verseken belül. Erre az építkezés- és látásmódra például szolgálhat ép­pen az előbb idézett Barlangok, tengerszemek című sza­badvers, amelynek témája egy szerelmi kapcsolatban be­állt szakítás, s ezt a prózai folyóbeszéd egyszerűségével írja le („Talán jobb lett volna, ha akkor egyből vége. Mert így szálanként tépdestük ki magunkból pár év minden apró rezzenését.”), de éppen a már idézett zárórész, a hegyek mélyében hallgató barlangokra való utalás által kap jelen­téstöbbletet, tulajdonképpen esztétikai hatást kiváltó mű­vészi erőre tesz szert a vers. Egy szerelmi kapcsolat válságát jeleníti meg a költő a Vak visszhang című versfüzér darabjaiban, de a kötetben 122

Next