Borcsa János: Méliusz József - Kriterion Közelképek (Bukarest, 2001)

II. Folytonosság és megszakítottság Méliusz József lírájában

biza ránk törtek / kent zsoldosaikkal, / ricsajos szajhá­ikkal / az üvöltő árusok.” A vers lírai alanya a vallomást és önmeghatározást a maga nevében teszi, s szerepét pontosan érzékelteti azzal, hogy kiemeli a hagyományhoz való kapcsoló­dás és a vele való szakítás erőinek egyidejű hatását, valamint egymástól való elválaszthatatlanságát az adott esetben: „Jöttem nagy elődök, hü társak nyo­mán, / hogy / elválasszak-kössek / én is.” A „nagy elő­dök” és „hű társak” közül kettőt nevez meg a vers ala­nya: Whitmant és József Attilát. Ezúttal az ő művészi magatartásukat választja, s a lírájuk által megszabott irodalmi paradigma mellett dönt, ilyen jellegű kötése­ket keres a maga számára, s ebből következően szakít a puszta költői agitáció és a sematizmus általa is nem­rég még követett programjával és gyakorlatával. Szilágyi Domokos egy, a költőhöz írt magánlevél­ben lelkesen méltatta a Jákob létráját közvetlen kelet­kezése után, kiemelve jellegzetességét: „A Jákob lét­rája igen jól jött. Ugyanaz a csodálatos - és szerfölött súlyos - játékosság, amellyel átváltasz realitásból fan­tasztikumba, hogy reálisabb lehess” - írta 1962. május 12-én keltezett levelében Szilágyi.29 Testet ölt, megelevededik ugyanis Méliusz versében Whitman és József Attila, költői elveik kinyilatkoztatása mellett alakjuk is megjelenik: „Még Walt Whitman mondta nekem, azidőtt, / amikor az óceán partján heverész­­tünk [...]”, illetve: „Jákob létráján / leszállt hozzánk / a magas felhőről / József Attila / és / mellénk hasalt az óceánpartra.” A látomás szerint kufárok és zsoldosok gyalázzák 136

Next