Brandolinus, Aurelius: Aurelius Brandolinus dialógusa az emberi sorsról és a testi betegség elviseléséről (Kolozsvár, 2008)
Néhány szó Brandolini Dialogusáról
megfelelően Mátyást a Dáriuál legyőző Nagy Sándorként üdvözölték. Udvara mágnesként vonzotta az olasz humanistákat, akik a tehetséges hadvezért, a kiváló államférfit és a művészet értőjének, támogatójának erényeit egyesítő valódi reneszánsz uralkodót látták benne. (KriSteller 1985:154). Lorenzo de Medici Verrocchio ‘Nagy Sándor 'Dárius eilen című bronzreliefét küldte el neki ajándékba. Marsilio Ficino úgy írta le MátyáSl, mint egy új Messiáát, aki eljött, hogy a nyugat népét megszabadítsa a török zsarnokságtól, és igen komolyan foglalkoztatta egy platonikus akadémia felállítása Budán (Ficin. Epiál. L. 9) A pápai udvarban egészen az 1520-as évekig a törökök elleni küzdelem egyenlő súllyal szerepelt az egyház belső megreformálásának a problémájával. Minden figyelem a magyarok új királyára, mint a nyugati keresztény világ védelmezőjére irányult. Csakhogy a király házassága a fiatal, szép aragóniai hercegnővel, Beatrixszal gyermektelen volt, így a dinasztikus folytatás reménye szertefoszlott. Mátyás termeszétes fiából, Corvin Jánosból hiányzott a tehetség a kormányzásra. Gyengesége alkoholizmushoz és korai halálhoz vezetett. Mindaddig amíg Mátyás élt, még volt remény a törökkel szembeni ellenállásra, azonban halálával az új, törökverő birodalom és dinasztia kialakulásának reménye füStbe ment, vele együtt az egykori bizánci birodalom újra keresztény kézbe vétele is. A remélt csoda, a Hunyadi dinasztia keleten felkelő napja lehanyatlott. Három személy vesz részt a dialógusban: Mátyás és felesége, Beatrix, valamint Pietro, lucerai püáj>ök, aki Pietro Ranzanóval azonosítható. Petrus Ranzanus (1428-1492) I. Ara-Néhány szó Brandolini 'Dialógusáról 205