Brandolinus, Aurelius: Aurelius Brandolinus dialógusa az emberi sorsról és a testi betegség elviseléséről (Kolozsvár, 2008)

Néhány szó Brandolini Dialogusáról

fontos adalékok a király jellemének a megismeréséhez, ugyan­akkor adatokat szolgáltatnak nem csupán a magyar történelem, hanem a reneszánsz Európa politikai szociológiájához. A dialógus témája nem egyszerűen egy absztrakt, filo­zofikus vagy éppen skolasztikus diskurzus a „rossz” természe­téről. Sokkal inkább irányított értekezés valaki által, aki va­lóban és ténylegesen beteg és rosszul érzi magát. Ez a személy a király, Mátyás maga. A király bevezető beszéde annak a de­monstrálása, hogy hogyan is látja a világot az, akit lesújtottak, elgyötörtek kínzó gondjai és betegsége. így tehát a dialógus a személyes vonatkozásokon túl úgy is értelmezhető, mint a kor hangulatának hű képe, sőt még általánosabban, mint a beteg­ség problémakörének és a világ szenvedésének boncolgatása, illetve e gondok kezelési módjának feltárása. A beszélgetés kezdete azt a Mátyás királyt mutatja be, akit tökéletesen lefoglalnak saját belső konfliktusai, akit le­sújt a betegség és a nyomában elhatalmasodó sötét világlátás. A beszélgetés tehát egy valamilyen oknál fogva szerencsétlen­né vált, önmagával tökéletesen elfoglalt jellemet mutat be: az egész világot eluraló sötét erők foglyává vált királyt. Ily módon a dialógusban résztvevő Petrusnak nem csupán az válik felada­tává, hogy egy ellenbeszélgetéál és érveléál mutasson be. Sok­kal inkább az, hogy felséges beszélgetőtársát ráébressze, hogy a valóban elkeserítő az állapotában nem is a betegsége, hanem az a tény, hogy uralkodóhoz méltatlan a betegségéből fakadó borúlátás. Mindezek mellett Petrus egyáltalán nem akarja a királyt becsalni holmi dialektikai csapdákba, amelyek oly gya-Néhány szó Brandolini 'Dialógusáról 207

Next