Bula Teréz: Corini Margit (Kolozsvár, 2014)

Corini Margit méltatlanul mellőzött jelese a magyarjestészetnek. Még azok is, akik a köze­lében éltek, vagy akik a huszadik század művé­szetének hivatott kutatói, keveset tudnak róla, mert kevés is tudható. Csak az bizonyos, ami hátrahagyott, de nagyobbrészt szétszóródott életművének darabjaiból kiolvasható. A legtel­jesebb kollekció a gyomaendrődi városi kép­tárban található. A művésznő több mint negy­ven alkotását őrzik itt, de ez csak töredéke lehet az életműnek. ' «**.*'• : t.-'. -. ’ • * ' • v'; *•' %£ j Corini Margit 1897-ben született Kolozsváron, a művészetkedvelő Sóvári családban. Előbb a színpad vonzotta magához, majd huszonhat évesen kezdett komolyan joglalkozni a festé­szettel. Első párizsi sikerét a Salon d'Automne 1930-as szokásos őszi tárlatán aratta Párizsi utca éjjel című képével. 1931-ben a Grand Salon mindhárom tárlatára beválogatták festmé­nyeit Az 1932-es év a budapesti elismerést is megkozta számára. A Nemzeti Szalonban kü­lön termet kapott, ahol harminc képpel szere­pelt. A kritikák nagy elismeréssel szóltak „modem, de minden dekadencia” nélküli festményeiről. Corini Margit egymagában álló művészete iskolákhoz, stílusokhoz nehezen köthető. Alkotásai, amelyek a posztimpresszionizmus számos elemét Jelhasználták, a Jauve-ok erőteljes színezésétől kezdve - amely első­sorban a művésznő jellegzetes, égővörös színeiben érhető tetten — alkotásainak expresszionista hangvételén át az utcasarkok, sikátorok különleges térképzéséig, jól mutat­ják, őt is ugyanazok a jestői problémák Joglal­­koztatták, mint a korabeli művészetJosodrába tartozó más alkotókat. A műkincspiacon kezdenek divatba jönni a Corini-alkotások...

Next