Cs. Gyímesi Éva: Álom és értelem. Szilágyi Domokos lírai létértelmezése (Bukarest, 1990)

Értékek színeváltozása

telműen pozitív érték: egyfajta abszolútum, aminek a költő hittel és áhítattal rendeli alá az átmenetnek tekin­tett jelen összes értékeit. Számára ez a jövő nem álom, hanem értelmesen fölépített Rend, melynek kivitelezé­sében szerepet vállalva elkötelezi magát. Ebben az azo­nosulásban nem nehéz felismernünk a magyar lira pro­fetikus vonulatának — Petőfi, Ady, József Attila — al­kati folytatását és a rokonságot,a hasonlóan elkötelezett kortársakkal, például Nagy Lászlóval. Nem idegen tő­le a váteszi típusú költőkre általában jellemző messia­nizmus: az áldozatvállalás a közösséget „megváltó" esz­me szolgálatában. A történelmet „tervező" értelem fel­sőbbrendűségének tudata, a haladás felvilágosult esz­méje ekkoriban még árnyékot vet a hagyományra, a múltra, és az eszmények jegyében elképzelt „új" a köl­tő számára feltétlenül értékesebb a réginél. Mintegy val­lásos hitként teszi magáévá a „szép új világ" ésszerű ábrándját, és ez az utópisztikus racionalizmus kezdetben elnyomja alapvetően kétkedő-vívódó természetét. De meggyőződését sohasem problémátlan lerendezésben, hanem többnyire az „értelmes" hit, a gondolatiság je­gyében juttatja kifejezésre. Az „ésszerű varázs“, az „ér­telmes csoda" eszményével azonosuló aktivizmusa a korszak verspublicisztikájának átlagából kiemelkedő •színvonalon fejezi ki a „fényes szelek" éveinek meg­határozó szellemiségét és optimizmusát. Biztos célúi­dat, jövőorientált történelemfelfogás, közösségközpontú emberszemlélet jelöli ki az értékrend szilárd hierarchiá­ját, mely szerint az egyén — a költő is — eszköz csu­pán a közös történelmi mű, a jövő megalkotásában. Egyén — közösség — történelmi fejlődés — jövő (mint cél) egymásba felzárkózó értékei pályájának ebben a szakaszában egyfajta harmonikus rend, teljesség illú­zióját keltik. Ez az első két kötet verseire jellemző értékpozíció, melyet egy „legfőbb érték" — a jövőbeli ideális társa­dalom — hite alapoz meg, kihat a kompozíció sajátossá­gaira. A versekben ugyanis jobbára egyetlen nézőpont, az alanyi közlés egyneműsége határozza meg a szerke­zetet. Az egységes világképpel bíró, önmagával azonos lírai alany homogén értékalakzatokban juttatja1 kifeje-158

Next