Cs. Gyímesi Éva: Álom és értelem. Szilágyi Domokos lírai létértelmezése (Bukarest, 1990)

Értékek színeváltozása

zésre a valósághoz való viszonyát. Ezért a versek esz­tétikai hatása legtöbbször egynemű, szerkezetük lineá­ris, a jelentések szintjén rétegzetten: a képalkotás és a retorizáltság mellett, kevés kivétellel, még nincs nagy szerepe a montázs, a nézőpontváltás — a szerkezet — minőségéből- eredő költői hatásoknak. De a költő min­den eszköznek birtokában van, amit a modern magyar líra vezető képviselőitől tanulhatott: érezni lehet Jó­zsef Attila megkerülhetetlen hatását a képalkotásban, Kosztolányiét a rímtechnikában, Babitsét és Szabó Lö­­rincét a versmondat megterhelésének magas fokában és a szentenciózus megnyilatkozások tömény gondolatisá­gában. Szabad verseiben is az intellektualitás, a szerve­zőelvként működő gondolatiság uralkodik, nagy léleg­zetű, hajlékony, tónusgazdag mondatkezelése Walt Whitman, Füst Milán örökségére is emlékeztet. A fiatal Szilágyi Domokos formanyelve tehát a lírai modernség egyfajta szintézise, amely csupán a korabeli intézményes elvárásokhoz viszonyítva tűnhetett merész­nek, mert a jelszószerű irányzatosság, az egyszerűség,, közérthetőség kaptafáihoz nem igazodott. Az utópikus szemléletet kikezdő kétely ugyan már a Szerelmek lánca egyes verseiben megjelent, de a költői értékpozíció változásáról inkább a Garabonciás és A Iáz enciklopédiája tanúskodik. Eszmény és valóság disz­­szonanciája, a személyes létezés antinómiáinak felis­merése, a haladás értéktartalmára és a költői hivatás­ra vonatkozó kérdőjelek megrendítik a harmonikus vi­lágkép egységét. A birtokba vett történelmi tapaszta­latok s a belőlük levonható tanulságok megingatják a költő addigi evolucionista felfogását, s a jövő is elve­szíti a felsőbbrendűség nimbuszát. Az alapvetőnek vélt értékek bizonyossága tehát megrendül. Ez a változás mindenekelőtt a pozíció egyneműségének megszűnésé­vel jár: az értékelés ambivalenciája, a nézőpont és a frazeológia különneműsége, illetve a nézőpontok vál­togatása kezdi jellemezni a versek szerkezetét. A szemléletbeli összetettség a költemények nyelve­zetében is megmutatkozik: a Garabonciásban az egy­síkú befogadói elvárásokat minduntalan kizökkentő ambivalens mondatszerkezetek és tónusváltások, A láz 159

Next