Csehi Gyula: A kritika jelentése és utóélete. Három szövegmagyarázat (Bukarest, 1977)

Visszavezetni mindent néhány alapfogalomra, kisszámú, magától érte­tődő és további bizonyí­tásra már nem szoruló alaprelációra, és ezekből felépíteni, egyszerű logikai eljárásokkal, az Egészet — elérhetetlen álma minden művészetelméletnek. De már nem elérhetetlen, még a művészetelméletekben sem, tisztázni az alapfogal­makat: nem újabb megha­tározásokat adni vagy a közkézen forgók közül a legalkalmasabbnak tűnőt kiválasztani, hanem min­denekelőtt megtisztítani őket a rájuk rakódott eset­leges értelmezések érte­­lemhomályosító tömegétől, a tudományokban csak ká­ros érzelmektől és indula­toktól, elő- és balítéletek­től. Ez a szándék töltötte be Csehi Gyula (1910— 1976) munkásságának utol­só éveit, és ugyancsak az alapfogalmak kutatása ve­zette a marxizmus klasszi­kusai néhány irodalmi vo­natkozású művének vizs­gálatához. Az akkor még csak ké-

Next