Csehi Gyula: A kritika jelentése és utóélete. Három szövegmagyarázat (Bukarest, 1977)
Visszavezetni mindent néhány alapfogalomra, kisszámú, magától értetődő és további bizonyításra már nem szoruló alaprelációra, és ezekből felépíteni, egyszerű logikai eljárásokkal, az Egészet — elérhetetlen álma minden művészetelméletnek. De már nem elérhetetlen, még a művészetelméletekben sem, tisztázni az alapfogalmakat: nem újabb meghatározásokat adni vagy a közkézen forgók közül a legalkalmasabbnak tűnőt kiválasztani, hanem mindenekelőtt megtisztítani őket a rájuk rakódott esetleges értelmezések értelemhomályosító tömegétől, a tudományokban csak káros érzelmektől és indulatoktól, elő- és balítéletektől. Ez a szándék töltötte be Csehi Gyula (1910— 1976) munkásságának utolsó éveit, és ugyancsak az alapfogalmak kutatása vezette a marxizmus klasszikusai néhány irodalmi vonatkozású művének vizsgálatához. Az akkor még csak ké-