Csiki László: Ártatlanok. Öt színjáték (Bukarest, 1981)

A színpadra szánt írás­nak számomra egyetlen di­lemmája van: megjelenít - hető-e emberi alakban a gondolat? Hiszünk-e tes­tünkben, hétköznapi sza­vainkban, mozdulataink­ban és helyzeteinkben any­­nyira, hogy azt is elhisszük: mindenkiben jelen van az egész, az örök emberi, vagy­is a gondolat? Kifejeződik, tehát megismerhető-e az „általános emberi" (bioló­gia. történelem és egyedi­ség) egyetlen emberben egyetlen látható pillanat­ban? Eszerint a dráma az em­berben való hit kétségei­nek műfaja. Ezért nem vi­seli el a megalkuvást, s csak a végleteket ismeri — úgy mint végtelent. A drá­mában mindig élet-halál a tét, még akkor is, ha nem választhatók, s ha másként nem, úgy, mint a játékban, mely a gyermekeket az el­múló felnőttek életére ta­­nítgatja. A szent szemérmetlen­ség költészettel rokon meg­nyilvánulásaként, másrészt, a dráma arra kötelezi író­ját, aki színészek képében a sokaság színe elé me­részkedik, hogy olyan kér­déseket tegyen fel, melyek megérik és indokolják is a gátlás nélküli nyilvános ki­tárulkozást. A szerző

Next