Csoóri Sándor: Tenger és diólevél (Bukarest, 1982)

Tenger és diólevél

Attila egész költészetében is izgatottan végig­követheti bárki. Nem a fül hallja, amit hal­lani kell, hanem az elme. „Csengés emléke száll. Az elme hallja.“ S a Téli éjszakában hazatérő földműves sem a szemével néz maga elé, hanem egész testével: „minden tagja a földre néz“. És ha Picasso elcsúszott szemű, fölcserélt végtagú alakjai mögött ott láthatjuk az ősi kultúrák formakincsét, József Attila verste­remtő készségében is ott hallhatjuk sisteregni az ősköltészet föltörő forrászaját. Bármilyen szokatlan is hallanunk: Petőfi mel­lett őt köti eltéphetetlen köldökzsinór a nép­költészethez. És ha rejtettebb is ez a kapcso­lódás — mint a tengerszemeké —, lenyűgö­­zőbb. Hiszen amíg Petőfi egy-két batárrészét bolyongta, illetve bolyonghatta csak be a nép­­költészetnek — az új stílusú népdalok és be­tyárballadák haragoszöld ösvényeit —, addig József Attila már az egész határt bejárta. A ráolvasásoktól a gyermekmondókákig, a regös­énekektől a Kalevaláig. Petőfi népisége első­sorban politikai és erkölcsi természetű volt. Határozottabban kijelölt egy irányt, mint ami­lyen messzire jutott a követésében. Az ő népi­­ségét én egyébként sem a népdalt utánzó ver­seiben látom legerőteljesebbnek és legegyete­mesebbnek — ezekben csak a legfölismerhe­­tőbb. Az ő igazi népisége az, amikor A nép ne­­vébent írja vagy az Akasszátok föl a királyo­kat, és amikor úgy ír verset, ahogy egy kor­társi jobbágy is megírhatta volna. Ugyefogyott király volt az A második Endre. Papucs alatt szuszogott az Isten-teremtette. Felesége tartotta az 62

Next