Dávid László: A középkori udvarhelyszék művészeti emlékei (Bukarest, 1981)

Minden kor művészeti­nek vannak kiemelkedő alkotásai, amelyeknek lát­tán elfogódottan áll meg a szemlélő, s amelyeket — mint szemléletes példákat — mindig maga előtt lát a szakember. De ezek mel­lett ott vannak minden egyes kor szerényebb al­kotásai, művészettörténe­tek csak felsorolásokban említett vagy névtelen tár­gyai, objektumai, amelyek ugyan kevesebbet árulnak el a nagy művészeti irány­zatokról, de még a nagy alkotásoknál is beszéde­sebben tanúskodnak arról, miként fogadta be, tette magáévá egy-egy tájegység népe az azokban feszü­lő művészetteremtő aka­ratot, hogyan egyszerűsí­tette le saját — jóval sze­rényebb — lehetőségeihez, s hogyan gazdagította őket a maga ízlésével, művészi kifejezéskincsével. E kettős — befogadó és átformáló — szándék vá­lik végső fokon megragad­hatóvá itt egy tájegység: a középkori Udvarhely­szék napjainkig megőr­zött művészeti emlékeinek számbavétele során. A könyv szerzője — a­­kárcsak ötnegyed század­dal ezelőtt Orbán Balázs — faluról falura járta vé­gig a Hargita nyugati ol­dalán a Kis-Küküllőtől Erdővidékig elterülő vi­déket, számbavéve min­dent, ami a vidék közép­kori művészetéből megma­radt: vármaradványokat, templomokat, freskókat, néha egy-egy ötvösmun­kát is. Mű­emlékleírásaiban olykor egészükben megél.

Next