Földes László: Elvek s viták. Tanulmáyok, kritikák - Romániai magyar írók (Bukarest, 1983)

A lehetetlen ostroma

viszi át az Ady-követőre. Idézi Tóth Árpád, Babits és Kosztolányi „pazarul csillogó, ideges, finom költészetét“, — s utána kénytelen-kelletlen elismeri József Attila nyel­vi erényeit, „bármennyire idegen is nekünk ez a beszéd, bármennyire érezzük, hogy mint öncél zsákutcába vezet, s csakis nyelvgazdagító jelentősége lehet..így áll szem­ben Adyval. Nemcsak eszméinek, de költői nyelvének foly­tatóját sem fogadhatja el. Következetlenséggel igazán senki sem vádolhatja Dsida Jenőt. Azért tértem ki részletesen irodalmi nézeteire, mert roppant tudatos költő, aki semmit sem tesz esztétikája ellenére. Vallotta, hogy a magyar versben nincs helyé az asszonáncnak, és nem is írt le soha egyetlen asszonáncot. Vallotta, hogy a költészet tartsa távol magát a társadalmi harcoktól, és két vers kivételével (Bíitorok, Psalmus hun­­garicus) távol is tartotta magát tőlük. Kicsiny és nagy dolgokban egyaránt következetes volt. Nem belső ellent­mondásait kell tehát kutatnunk, hanem annak az irodalmi tájékozódásnak a belső ellentmondásait, amely mellé ilyen következetességgel kötelezte el magát. Dsida Jenő az erdélyi Ady-revízió szülötte. Az Ady­­revízió természetesen csak mozzanata volt egy általáno­sabb folyamatnak: a polgári radikalizmus, illetve a for­­radalmiság feladásának. A századfordulótól az ellenforra­dalomig a társadalmi haladás eszméje volt az érték kép­ződésének katalizátora a magyar irodalomban, s az így is polarizálódott: minden érték valamilyen módon ezen az oldalon, a túlsón a Szabolcskák. A húszas évek derekától azonban a bukott forradalom és a reménytelenség, a kis­hitűség és a csalódás már az értékeket osztotta meg, s ke­rült jócskán nagy művész ide is, oda is. Ilyen ellentmon­dásos és kusza történelmi helyzetben elmozdul helyéről a haladás és haladásellenesség vízválasztója. Sem a há­borútól meggyötört, sem a háború utáni kiégett nemzedék nem tudja már olyan bizonyossággal, mivel is szolgálná jobban az emberiséget: ha vállalja tovább a küzdelmet tár­sadalmi eszményekért, meghatározott politikai célkitűzé­sekért, vagy ha távol tartja magát tőlük, és az örök emberi értékek után néz. Haladó szellemnek, de mindenképpen humanizmusnak számíthat ilyen körülmények között már 41

Next