Gaál Gábor: Válogatott írások III. 1946-1952. Publicisztikai írások és filozófiai jegyzetek (Bukarest, 1971)

Publicisztikai írások

e szó átvitt értelmének találó erejét a kialakult iroda­lom révén az írás minősített színvonalával. Az író bár­mennyire egyéni — mindig történeti: a történelmi fej­lődés folyamán állandóan változik a típusa. A feudális korszak társadalmában, ahol az irodalomnak a polgári társadalométól eltérő a gyakorlata és a funkciója, mert más fajtájú társadalom meghatározottja, lényeges kor­rekció nélkül nem is alkalmazható az író mai fogalma. Az alkotó típusának változásával párhuzamos az alko­tás jellegének a változása, s ezért történelemellenes az a szemlélet, mely a polgárság irodalmának kategóriáit minden további nélkül alkalmazza a múltra, s így azt a látszatot kelti, mintha a XVI. vagy XVII. században ugyanolyan irodalommal állanánk szemben, mint a XX. század elején. Ezért nem tapintja ki sehol az ilyen iro­dalomtörténetírás az irodalom tényleges állapotát, és ejti el az irodalomtörténet igazi történetiségét, s ezzel irodalmunk valódi sajátosságait, köztük eltéréseit az úgynevezett nyugati irodalmaktól... Eddigi irodalomtörténetírásunkból úgy tűnik, mintha irodalmunk végig azonos típusú lenne, holott a külön­böző magyar társadalmak fejlődéséhez híven (felszaba­dulásunkig) két típusú irodalmunk: feudális és polgári, azzal a külön vonással, hogy a polgári típust a sajátos társadalomfejlődés következtében végig áthatja a feu­dális. József Attila az eleven feudalizmus ellen a legszé­lesebb arcvonalon harcol, s ez a harc még ma sem a múlté, legközvetlenebb életünk teli feudális maradvá­nyokkal. A valóban haladó magyar író ezért olyan kü­lönös változata az egyetemes, világirodalmi írótípusnak. Petőfi, Ady, József Attila mindig az „élet tankönyvét" (Csernisevszkij) írják egy olyan helyzetben, amikor ez az élet kibírhatatlanná vált, és teljes lerombolásáért in­dultak hadba, s még Zrínyi és Balassi is az osztályok harcának másnemű feltételei között hasonló tankönyv sorait róják, amikor az elnyomatásból kiszabadítandó és újra rendezendő életért folyó harc katonái. S ez utób­binak azt is jelentik, hogy feudális típusú irodalmunk­ban is megtalálhatók a haladó elemek (a huszitizmus, a radikális reformáció, a kuruc költészet szociális követe-87

Next