Gál Éva Emese: Örökölt csend. Versek (Bukarest, 1988)

Amikor a költő önmagát keresi, a múld idő titkaira kíváncsi, amelyekben oly közelieknek érezte saját visszatérő mozdulatait, ak­kor a világra kíváncsi, a­­mely a megkövesedő ál­lapotokkal szemben a szu­verén folyamat. A jelen­ben mindig megfogalmaz­hatóak a kétségek, ámde egy következő jelen szem­pontjából értelmetlennek tűnhet ez a gesztus. A női líra a legalkalmasabb a bizonytalanságokból ala­kuló bizonyosságok fel­mutatására, amelyek kö­zött a legállandóbb eviden­cia a zsonglőrködést kizá­ró szerelem. Amely — nyilván — nem csupán érzelem a költészetben, hanem egy mindenre fényt derítő felszólító mód, a pirosat és fehéret váltoga­tó értelmes folytonosság, világosság. Gál Éva Emese az a fajta költő, aki szóról szó­ra, betűről betűre mozdu­latról mozdulatra küzd meg világának értelmes bizonyosságáért, e líra pátosza az ily módon ki­harcolt világ és én meg­létének öröméből szárma­zik. A többi már csekély­ség eme archimédészi ponthoz képest.

Next