József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

A tudományos szocializmus önmagát állandóan meg­újító filozófiája innen, az osztályharc gondolatiságából és gyakorlatából emelte, lökte mind magasabbra József Attila tehetségét, személyes és egyetemes érvényű proletár­emberségét, utolérhetetlen művészetű költészetét. így ala­kult ki képessége a dolgokat egyszerre költőként, művész­ként és felelős társadalmi személyiségként, politikusként is pontosan megnevezni. így vált ceruzája alatt a vers a spirituális szómágiával, a steril szépségideálokkal, az önmagáért való „tiszta“ költészettel ellentétben a marxi történelmi tudatosság tevékenységévé a művészet szuve­rén síkján. Lett maga is olyanná, mint „a munkásság, mely osztály harcban vasba öltözött“. Elmondhatjuk róla: előrevetített egy talán eljövendő költőtípust, aki majd az önmagát felszabadított munkás­­osztályból származik, és akiben a rendteremtő, a mindig új, magasabb, teljesebb rend felé törekvő művész elvá­laszthatatlan a tudóstól, a kommunista emberségű poli- ' tikustól, csupán eszközei sajátossága révén különbözve emezektől, és akkor is, ha az utána következő korok köl­tője már nem a lírai tipológia József Attila-modelljét ismétli meg, hanem új és más környezetekét. József Attila ismételhetetlen, de lírája egy lehetséges út, amely, úgy lehet, elkerülhetetlen ... 6 Az ellenforradalmi és egyben forradalmat érlelő század, amelyben élt, az Ady utáni magyar költészettől nemcsak új mondanivalót, de új formákat is követelt. Hagyo­mányos költészeti irányzatok omlottak össze, és az újak, Európa egyik végétől a másikig, a társadalmi gyötrelem és vajúdás fantasztikus görcsei közepette s egymást ta­szítva törekedtek a színre. A bomló polgári társadalom krízise szétvetette a szimbolizmust, sterilizálta a klasszi­­citást, felbontotta a szecessziósságot, a felszínen a már szétoldott futurizmus, az expresszionizmus és a dadaizmus, a szürrealizmus habzott s hömpölygött a fennmaradt pol­gári rend és értékrendszer tagadásának áramában az elkö-15

Next