József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

telezettség, a szocialista forradalmiság irányába. Itt csak az új, a másik osztály hozhatta a valóban újat József Atti­lának is, de mindazoknak is, akik a régi társadalomnak felmondták a különbékét. Csak a másik osztály vihette tovább, egy átminősítésben, magát az avantgardizmust is, amely előzmény télén újként jelentkezett, hogy végleg be­levésse vonásait az egész művészetbe, amely elszakadva a tizenkilencediktől, definiálóan a huszadik századé. Ezen az alapon teremtett költészetében József Attila egy rene­szánsz dimenziójú új-humanista egyetemességet: a szét­­szakítottságból — világ és lélek új típusú egységét. József Attila az Ady, Juhász Gyula, Tóth Árpád forma­világában ébredt költő voltára, és szükségszerűen a ma­gyar polgári realizmus ehhez tapadó nemzeti mondani­valójában. Adys képzetek, Juhász Gyula lázongóan gyö­nyörű alföldi tájképei, Tóth Árpád tökély-igényét idéző mesterszonett mögül kandikál ki a leendő nagy költő, de versei mögött már kivehető a proletár érzület ösztönös determináló háttere is. Innen ugrásszerűen veti magát; Whitmant is ismerve, a Kassák képviselte szabad versbe: a nyelvi demokratizmus, a szabad lélegzés, a kötetlenség nemcsak formai, de tartalmi lázadást is melengető terüle­tére, ahol — Whitmantól elütően, de annál inkább Kas­sákkal rokonian — egyelőre még több az avantgarde fel­kelés anarchiája, mint a rendteremtő fegyelem, de min- * denképp az a felbolydulás, amely új, másfajta, a tagadottal ellenkező rend után sikolt. József Attila költői felszabadulásra való törekvésében, a IVytigaí-nemzedék szimbolizmusától, impresszionizmu­sától és parnasszizmusától elszakadó tartalmi és formai útkeresése közben nem kerülhette meg a korszak legje­lentősebb lázadó, plebejus lírikusának, Kassáknak, és vele a tágabb, főleg a francia avantgardizmusnak a hatását, ha ugyan nem Ady lírájától kapta már az ösztönzést: a formákat a történelmi tegnappal együtt szét kell törni. Kassák kapcsolta össze József Attilát az egész megmere­vedett polgári társadalmi szerkezet és a válságba jutott polgári tudat költészete ellen totális — a válságot a vég­sőkig hajtó — tagadással felkelő európai formabontókkal, az expresszionistákkal, a szürrealistákkal is, de elsősor­ban a magyar plebejus expresszionista aktivizmus áram-16

Next