József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

izmusokkal való érintkezésével egyidőben — még egy elhatározó, talán elsődleges vonulat a népköltészeti. Ezt sem népisége fitogtatására és korántsem mitikusan ma­­gyari- „költői“ célok érdekében teszi magáévá, mint né­mely kortársa, aki ezen a vonulaton a fasizmusig csúszott el. A népköltészeti forma is eszköz a számára, nem cél: nála semmi sem önmagában, önmagáért való, de minden tudatosan determinált és célszerű: értelmes. A József Attila-kérdést mai színvonalon feltáró Szabolcsi Miklós irányította figyelmünket a József Attila és Bartók Béla művészete közötti kapcsolatokra: „A megfogalmazásban és a szintézisre való törekvésben rokonságot érezhetünk Bar­tók gondolataival: a népit a költő nem önmagáért való­nak, hanem egy új, magasabb rendű művészet nélkülöz­hetetlen alkatelemének tartja — művei gyakorlatában és elméleti fejtegetéseiben egyaránt.“ Es ne feledjük: József Attila a gyermekkorában köz­vetlenül átélt falusi szegénylétből hozta magával a nép­­költészet benső anyagát, nem neofita, kívülről jött „né­pies“; nemcsak Budapesten, falun is proletár létében — a félproletár szegényparasztság körében — érték az emberi életre döntő élmények, nemcsak a munkásosztály, de a „hárommillió magyar koldus“ valóságát is ismerte. A ple­bejus nemzetet, a szegény nép-nemzetet élményszerűen ismerve, lehetett minden kortársánál teljesebben forra­dalmi nemzeti költő. Modern, huszadik századi értelem­ben, kora Európáját is így, ekként asszimilálta. Erről a legbővebben a költészete beszél, amelynek a népkölté­szethez fűződő sajátosságait nem annyira a húszas évek elején, az ellenforradalmi korszakban az 1919-es prole­tárforradalom nemzeti élményétől elváltán kibontakozó „népi“ költészethez való köze magyarázza, mint inkább filológiai tudatossága, tudományos alapozottságú ihletett­­sége, amellyel átadta magát a népdal, a regösének, a Kalevala, azaz a magyar verset meghatározó szótani, rit­mika., hangtani alapja sokrétű, meghatározó hatásának. Ezek ösztönzését ugyanolyan termékenyen magához ha­sonltja, mint a keresztező avantgardista befolyásokat. Minden hatás, amivel költészete találkozik: egy -Tépés a felszabadulása, önnön megvalósítása felé. Lírikus sze­mélyisége képlet, olyan költészeté, amely a proletariátus 20 ~

Next