József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

13 József Attila irodalomkritikai írásaiban osztályigaza, a kor igazának legjobb bizonyítékát fedezhetjük fel. Nem is csak abban, hogy kompromisszum nélkül tárják fel egy őt az életében környező, számára áttörhetetlen, az ő nemzeti jelentőségét fel nem ismerő irodalom te­hetetlenségét, de a kor válságba jutott kompromisszu­mos eszméit is, szellemi, filozófiai zűrzavarát, az írói magatartások kiegyező — a proletariátus érdekei felől nézve —, lefegyverző voltát, kétségbeesését s jórészt menekülését is a valóság elől. Effajta osztálykritikáját végiggondolva, egy kiutat fogalmaz meg, azt, hogy a proletariátusnak elkötelezett irodalom, költészet képes a történelmi helyzet, a változott feladatok nemzeti köve­telésének megfelelően továbbgondolni és átfogalmazni önmagát, képes történelmi új programot adni. Elsősor­ban az ő népfronti továbblépésére gondolunk, amelyben, mint előtte Petőfi és Ady jelenidejüknek, ő a maga ide­jének a proletárforradalmi stratégia vonalára eső, reá­lis, nem kompromisszumos nemzeti programját tudta megfogalmazni. Mindez még az ő gondolati osztálykri­tikájának történeti jogosultságát elismerve sem jelenti a polgári társadalom irodalmának elvetését — József At­tila sem ezt tette —, csupán azt, annak hangsúlyozását, hogy az ő kritikusi jelenléte a két világháború közötti magyar irodalomban a legélesebb reflektorfénybe állí­totta egy osztályirodalom polgári és kispolgári benső szerkezetének — osztályszempontból — el nem tüntet­hető, önmaga ellen forduló szellemi drámáját. Ami per­sze a történelem, az irodalom politikai, társadalmi szere­pének kérdése, nem pedig az esztétika immanens, a mű­vészi struktúra tudományának a kérdése. Ami „igazságtalanságait“, „elfogultságait“ illeti — Petőfi és Ady nem volt kevésbé „igazságtalan“, „elfo­gult“. ök a múlttal csupán távolabb kerültek mai való­ságunktól, József Attila viszont időnkhöz, valóságunk­hoz közelibben még mindig elevenen metsz bele az óha­tatlanul örökölt tudati ellentmondások csomóiba. Benne 36

Next