József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

a gondolkodó, a kritikus, az esztéta, a politikus elválaszt­hatatlan a költőtől. József Attilával egy évszázad leforgása alatt harmad­szor igazolódott irodalmunk történetében — világiro­dalmi teljesítmény szintjén —, hogy a mi korunkban is a történelmileg nagy, a teljes költészetet csak a törté­nelmi jelenlét tudatossága alakíthatja, s az ilyen költé­szet épp ezért hat vissza alakítólag a történelemre. Bi­zonyítja, hogy a nemzeti sors valóságos kérdéseit ez az irodalom hordozza. Akkor is, ha a fejlett polgári társa­dalmak efféle költészetet esetleg már nem produkálnak. 1848 robbanásába torkollóan a plebejus Petőfi, a Ta­nácsköztársaságba forduló 1918-as őszi polgári forra­dalmi küzdelem zászlajaként Ady a kiteljesítője a nem­zeti költészetnek. József Attilában összegeződik, Csoko­naiig visszamenően és még tovább, vissza a lázadó hangú népköltészetig, az elnyomott néptömegek hatalmi törek­véseit kifejező költőelődök, de legfőképp Petőfi és Ady társadalmi, művészi, emberi harca. Ö maga a modern osztályharc színvonalán egy nemzet emberiségi történe­tére terjeszti ki öröksége tudatát: „Én úgy vagyok, hogy már százezer éve / nézem, amit meglátok hirtelen. / Egy pillanat s kész az idő egésze, / mit százezer ős szemlél­het velem.“ .. . „Tudunk egymásról, mint öröm és bá­nat. / Enyém a múlt és övék a jelen. / Verset írunk — ők fogják ceruzámat / s én érzem őket és emlékezem.“ Az összegezés magasabb szinten egyben elválást is je­lent: József Attila összefoglalja az elődök hagyatékát, és ugyanakkor szükségszerűen túl is halad rajtuk, elvá­lik tőlük. Forradalmi szocialista költészetének gondolati realizmusában a költői igazság és a történelmi igazság új összefüggés-rendszerben jelenik meg: a proletariátus társadalmi, politikai kategóriájának a történelemhez való új — proletárforradalmi — viszonyulásában: igé­nyében, jogában és feladatában, hogy ő álljon a társa­dalom radikális megváltoztatásáért folyó harc élén. „ ... a proletáríró ott kezdődik, ahol a marxista“ — írja József Attila kéziratban maradt vitájában a RAPP moszkvai magyar szárnyával. — „Marxista az, aki egyé­nileg azt gondolja el és írja tudatosan, aminek a meg­tételére a történelem a proletariátus egészét — egyes 37

Next