József Attila: Versek (Bukarest, 1972)

Méliusz József: Előszó

mélyes eszméletként kora általános proletárforradalmi irodalma, költészete fölé is ebben emelkedett. Ezzel nyújt ő is támaszpontot kora proletárforradalmi irodalmának kritikájához, s épp mert egyetemes érvényű, nemzetközi, emberiségi dimenziójú művészként is a proletárforradalmi irodalomhoz tartozott. Bizonyítja, hogy századunkban vi­­lágirodalmiság és proletárforradalmiság nem feloldhatat­lan ellentmondás, művészete egyike a korunknak meg­felelő szintéziseknek, önmagát is a stratégiában látta, fogalmazta meg: „ ... s élete, ha van élte még egy, / a proletár utókoré?!“ Nem az „örökkévalóságba“, hanem „a proletár utókorba“ helyezte önmagát. Igen, van még egy élete, és ez valóban a „proletár utókoré“, a szocialista máé, a fölöttébb bonyolult huszadik század második feléé — ez szülte magasabb igényű, újabb, sokoldalú megfejté­sét is mind a filológiában, mind pedig a filozófiában, amennyiben az esztétikát filozófiainak fogjuk fel. Halála óta három és fél évtized maradt mögöttünk. Az ő ideje óta a környező külső és a benső, a lírára visszarezdülő lelki körülményeink gyökeresen megváltoz­tak. Ami a társadalmi szerkezetben az ő élete idején alant volt, ami elnyomott volt — munkásosztály, nép, szellem, ésszerűség, humánum —, felülkerekedett. Az érte­lem rendje a dolgokat, a viszonyulásokat alapjában, leg­alábbis lényegében, fejükről a talpukra állította, és immár a forradalmi rend felől nézve, József Attila költői élet­műve — a korabeli objektív és személyes ellentmondások fölé emelkedve — klasszikus tisztasággal áll előttünk. Elhallgatni, szűkíteni lehetett — s nemcsak a kapitalizmus idején —, meghamisítani is, eltorzítani is, de megszün­tetni soha. A történelem minden ő-idejebeli összefüggéseket fel­forgató változásai kímélték meg attól a hamisítástól, tor­zítástól, csonkítástól, aminek egy hazug korban és hazug társadalomban elődjei, Petőfi és Ady költészete és példája ki voltak szolgáltatva. Nacionalistának nem lehetett hami­sítani. Dogmatikusnak sem. Vele visszaélni ma sem lehet. Ady megvédte Petőfit, József Attila megvédte Adyt — József Attilát egész „újfajta népe“, a „másfajta raj“ gon­dolati tevékenysége, egyre tisztulóbb tudata rehabilitálta, jóvátéve a dogmatikus háttérbe szorítást. Az önmagát újító 8

Next