Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

Ki a faluba! - ?

Ki a faluba! — ? Az Erdélybe küldött két József Attila-levelet (1928- ban Kúncz Aladárnak és 1930-ban Dsidának) időrend szerint Helikon-cikkek kötik össze: 1929 októberében Szentimrei Jenő ismerteti a Bartha Miklós Társaság negyedévi kiadványát, az Üj Magyar Földet, s ugyan­ebben a lapszámban ugyanő ismertetést közöl a Nin­csen apám se anyám kötetről. A két cikk hangvétele, megállapításai azt sejtetik, hogy nem csupán a krono­lógia miatt kell itt szólnunk róluk, Kuncz és Dsida kö­zelében. (Az Erdélyi Helikon említett számában Szent­­imreinek egy harmadik írása is olvasható, az Irodalmi krónikában, a Székely Nemzeti Múzeumról, novem­berben A Vetés meg a Sarló címen értekezik a „cseh­szlovákiai fiatal unagyarok“-ról, decemberben két szemlecikke van; elgondolkozhatunk rajta, vajon ezek­ben á hónapokban nem több volt-e a Helikont szer­kesztő Kuncz Aladárnak Szentimrei, mint egyszerű külső munkatárs!?) A magyar főiskolai ifjúság reális jövőkeresését méltató cikk, Fiatal magyarok címmel, visszatekint az 1919, pontosabban 1914 utáni helyzetre, a keresésekre, s örömmel fedezi föl, högy ezek a fia­talok „Utánajártak a dolgoknak, mélyére akarnak hatolni a szociális és gazdasági ismeretek egész egymás fölé rétegzett garmadájának. A mezőgazda nyelvén: belterjes gazdálkodást végeznek a rájuk bízott tehet­ségekkel, mert messze, távoli országokba is ellát a sze­mük [a cikkíró Fordot és Lenint egyaránt kiemeli! — K. L.j s nem irtóznak többé a mélyszántástól, a mű­trágyától és a bebizonyítottan hozamnövelő gazdasági újításoktól.“ Szentimrei jellemzőnek véli, hogy „tanul­mányaikat összefogó kötetük — Ady-verssel kezdődik“ („Én fiatal maradok“), és ezt mélységes hitük, tettre­­készségük, elszánt útkeresésük kifejezőjének tartja, ami megóvja őket az izgágaságtól, a görögtüzes szóla­moktól. Ez a recenzió nem lezár egy akciót, hanem távlatot 3 — A hiány értelmezése 33

Next