Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

A Korunk fórumán

másodlagosnak minősítő nézőpontból közelít tehát Kas­sák Lajos verseihez. Már az első kérdésre egyértel­műen negatív választ ad — meglepő indulati töltettel: „Mindenekelőtt állapítsuk meg, hogy Kassák versei, noha agymunkatermékek, egyáltalán nem elmeművek. Nincs bennük semmi olyasmi, ami az elmeműre bár­miféle módocska módján jellemző volna. Írásokat ír, amelyekben nincsenek meg az írás jelei. Mondatokat mond, amelyek a mondattani kapcsolatokat nélkülözik. Képeket képzel, amelyek közül hiányzik a szemléleti folytonosság. Gondolatokat gondol, amelyek jelentést nem hordoznak, összetételeket gyárt, anélkül, hogy dolgának jelentősége volna.“ Olyan dühös türelmetlen­séggel mond e versekről, versírási módról ítéletet Jó­zsef Attila, amilyen türelmetlenséget talán csak az avantgardistáknál találni a konzervatívokkal vagy an­nak tekintett elődökkel, kortársakkal szemben. Kiemel egy példát, azt meghordozza mint véres kardot, hogy aztán kijelentse: „Kassák versei illusztrációk a leg­­gondolattalanabb és a legképtelenebb esztétikához.“ Amiből nyilvánvalóan következik a második pontra adott kritikusi felelet: „Kassák emez írásaival kapcso­latban társadalmi értékről nem is mukkanhatunk.“ Az imperializmus korában, az osztályharc feltételei között, a történelmi feladatok előtt álló munkásifjú számára különösen. Ha az eddigiekből még csak a kri­tikusi hangszín árulkodott az objektivitás hiányára, a bírálat harmadik része nem is takarja a cikkíró szub­jektivitását, amellyel — Kassák szubjektivizmusát mu­tatja be. Itt már — „miféle egyéniség Kassák?“ — József Attila több kiragadott képpel, verssorral pró­bálja bizonyítni Kassák „szolipszizmusát“, példáiból viszont egy vívódó, kiábrándult, az úttévesztést beis­merő ember alakja körvonalazódik („ha észreveszem, hogy papírból van a talaj, mibe gyökereimet eresztet­tem, elfog a szédület“; „hangosan kérdezem, mikor léptem balra, ha jobbra kellett volna lépnem, vagy fordítva, hogy most itt állok a küszöbön tájékozatlanul, melyik az az út, amelyre lépnem kellene s melyik az a kapu, mely mögött a felszabadított munka épülete 78

Next