Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

Hiány, hiányok

lehetőségeit kereső világ létproblémáira figyelni József Attila költészetében. Költőnk korai proletár kiszolgál­tatottsága, osztályharcos dühe és elméleten élesített internacionalizmusa nem cáfolja, hanem hitelesebbé teszi sokféle hántáson felülkerekedő hazafiságát. A változás fájdalma — és hite, reménye együtt van jelen a „hiány“ lírai dialektikájában: Csak ami nincs, annak van bokra, csak ami lesz, az a virág, ami van, széthull darabokra. És a történelmi idő relativitásához is mindegyre visz­­sza kell térnünk, e sorokat értelmezve: Én úgy vagyok, hogy már száz ezer éve nézem, amit meglátok hirtelen. Ebben a koordinátarendszerben kell szembenéznünk tehát a látszólag helyi érdekű, a József Attila-i élet­műben távolról másodlagosnak-harmadlagosnak tűnő kérdéssel: azzal, hogy valójában mit is jelentett József Attilának Erdély, milyen szerepet kapott közösségke­resésében, nyújtott-e valamiféle bizonyosságot a szere­­tetre, megértésre vágyó költőnek. Vajon valóban hiány-e a hiány? Könyvtárak, levéltárak mélyén, ma­gukban a versekben vajon nem bújnak-e meg olyan adatok, utalások, amelyek esetleg nemcsak árnyalják a képet, hanem új összefüggéseket villantanak fel? És mit jelentett József Attila (még életében) Erdélynek, a romániai magyar irodalomnak? Az irodalomtörténetírást mindmáig legfeljebb egy­­egy részlet érdekelte, adalékszerűen közelítettek a té­mához. Kivételt a Korunk József Attila-képének elem­zése jelent: Komlós Aladár 1948-as pozitív megállapí­tása óta mondhatni állandóan napirenden van a költő és a kolozsvári, két világháború közötti marxista fo­lyóirat érdemi kapcsolata. Tasi József „az elérhető tel­jességre“ törekvő, filológiailag példás tanulmányát4 8

Next