Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

Jegyzetek

1969. 548—557.) — A Tiszta szívvel című versnek a későbbiek­ben újra köze lesz a Nyugathoz: Osvát elutasítása, Ignotus „be­csempészése“ után a Nyugat kiadásában megjelenő, Babits Mi­hályiéi összeállított Üj Anthológiában kap helyet 1932-ben. In­nen veszi át a Brassói Lapok 1932. június 19-én; „A nagyvilág“ című vasárnapi melléklet irodalom—művészet oldalán a József Attila versét kísérő jegyzet erre az antológiára és Babitsra is utal. (Abafáy Gusztáv „adalékai“ közül hiányzik a verset kísérő szerkesztőségi jegyzet említése.) 35 Szabolcsi Miklós: Érik a fény. József Attila élete és pá­lyája 1923—1927. Bp., 1977. 474. 35 Gaál Gábor és Hatvány Lajos levelezéséből kiolvasható kapcsolatuk közelisége. 1926 májusában—júniusában Gaál még Budapesten intézi Hatvány ügyeit, aztán Becsbe megy, majd ok­tóberben már Kolozsvárt van — Hatvány oldalán. L.: Gaál Gábor: Levelek (1921—1945). Bük., 1975.; Tóth Sándor: G. G. Tanulmány Gaál Gáborról, a Korunk szerkesztőjéről. Bük., >971. — Hatvány maga is írt cikket a Tiszta színűéiről, 1929 májusában, a Magyar Hírlapban. 33 „Különben több laptól várok pénzt [...], azonban az igen csekély összeget tesz ki.“ JA Lev. 100. 34 Tudomásunk szerint az Áprily-, a Dsida- és a Kuncz-ha­­gyatékban nincs egyéb írásos nyom József Attila erdélyi kap­csolatairól, illetve ami állítólag még volt — Dsida egykori öz­vegye, Szabó Lajosné szóbeli közlése szerint —, annak nyo­ma veszett. A megindult gyűjtő- és feltáró munka azon­ban segítheti a lappangó dokumentumok előkerülését. — Tanul­mányunkban felhasználtuk a Petőfi Irodalmi Múzeum legújabb kiadványát is: József Attila kéziratai és levelezése. (Katalógus). Összeállította M. Róna Judit. Bp., 1980. 35 Gaál Gábor, aki 1927 februárjában még azt írja Hatvány­nak, hogy „Kunczot napról napra jobban szeretem“, Kuncz va­lóban feltűnően „feledékeny“ tanulmánya (Az erdélyi gondolat Erdély magyar irodalmában) hatására 1928 decemberében ke­ményen szembesíti a Korunk álláspontját az Erdélyi Helikoné­val, a Kuncz Aladáréval; Gaál válaszcikke (Az „erdélyi gon­dolat“ tartalma és terjedelme) a vita hevében egyoldalúan ítéli meg a Kuncz hirdette transzilvanizmust. Felszólalása a „Val­lani és vállalni“ kérdésében (Gaál Gábor: Gyávák-e az erdélyi írók? Korunk, 1929. november) elveszti a mértéket, s az „erdé­lyi“ szó sűrű előfordulását e vitában így kommentálja: „erről a frazeológiáról, ha erősen odanézünk, kiderül, hogy csak halvány gőzverése már annak az erdélyi szómitológiának, amit Erdély vicinális irodalompolitikusai találtak ki dilettantizmusuk igazo­lására.“ (E minősítés aligha talált — akár 1929-ben! — Kós Ká­rolyra, Kuncz Aladárra!!) 38 Kuncz-nekrológjában (Kuncz Aladár. Korunk, 1931. júli­us—augusztus, 583—585.) használja ezeket a kifejezéseket Gaál Gábor. A nekrológ egyáltalán nem igazolja azt az irodalom­­történeti hiedelmet, mely szerint a Korunk szerkesztője elis-124

Next