Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)
Ki a faluba! - ?
nyilván nagyon fiatal költő, akitől máig nem olvastam többet két-három versnél. Néhány hangjából az az érzésem támad, hogy Erdélyből kellett elszármaznia.“ Fiatalságát nem mentségként, de mint „tiszta dalát“ és lázadozását meghatározó tényezőt említi. És e pályaszakasz verseit nézve, talán abban is igaza van Szentimreinek, hogy József Attila „Nem osztályköltő. Az egész világ ellen szól a berzenkedése, amely őt kallódni engedi, mikor a szíve tele van kincsekkel, Csokonaira emlékeztet ez a gazdag kedély s játékos hányavetiségében Tamási Áronra hasonlít, de más, mint az egyik, s más, mint a másik. Kézenfogva jár a természettel; egy vele, mint a földből fakadó fűszál. S formáiban valami új népdal születik, mely túl az elrontott, városivá mesterkedett népdalhangulatokon, őseire, a székely nótákra üt vissza.“ Példaként a Ringatót idézi („Holott náddal ringat...“ — ott volt a kézirata a Kuncznak küldött József Attila-levélben már!). A költői egyéniség „szociális vonatkozásait“ és „nagy természetérzését“ emeli ki, végül pedig irodalomtörténeti előrelátással jövendöli meg József Attila tehetségének kibontakozását: „És látszik a lépte is, ahogy egyre szélesedő munkatér felé igyekszik, ahogy keresi a feladatokat, az eljövendő, nagy költőhöz méltó feladatokat. Ma még gyerek, de fog még oroszlánerővel ketrecet is rázni egész bizonyosan.“ Szentimrei e két cikkének folytatását egyrészt — természetesen — az Erdélyi Helikonban, másrészt az Erdélyi Fiatalokban, a romániai magyar főiskolások kolozsvári lapjában kell keresnünk. Abban a lapbaa amely már első — 1930. januári — számában megszólaltatja József Attila ifjúkori barátját, Fábián Dánielt, a budapesti Bartha Miklós Társaság ügyvezető elnökét, s általa hirdeti meg: „A magyar szolidaritás tiszta lobogóját kell hordozni az erdélyi kisebbségi fiatalságnak, de ez a lobogó álljon be az erdélyi népek közös szolidaritásába is.“53 (Ha e terminológia félreértésekre is adhatott okot, s nemegyszer valóban eszmei tisztázatlanságot takar, a gondolati lényeg — nemzeti és nemzetközi dialektikája — sem retrográdnak, sem et-35