Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

Ki a faluba! - ?

sok korabeli indulat tapadt hozzá, el egészen a mocs­kolod ó rágalmazásig, s ez az utókorra sem maradt ha­tástalan, másrészt mert a romániai magyar szellemi mozgalmakra közvetlenül is befolyást gyakorolt, s a felcsatlakozások vagy heves ellenérzések, támadások harmincas évekbeli története jellemző mozzanat a két világháború közötti irodalmunkban. Fábián Dániel József Attila-könyvéből60 tudjuk, hogy a Ki a faluba! röpiratszerű hangvételét József Attilá­nak tulajdoníthatjuk — az alapul szolgáló első fogal­mazvány értekező jellegével szemben. Amellett azon­ban, hogy dinamikussá, szárnyalóbbá tette a szöveget, új gondolatokat, új hangsúlyokat adott — mégpedig a leglényegesebb pontokon. „Az emberiségnek éppen magyar mivoltunkkal tartozunk“ — hirdeti József Attila, és ezt bölcseletre, politikára egyaránt vonat­koztatja. Az okfejtés kétségtelenül tartalmaz naivitást, leszűkítést is, amely különféle megfogalmazásokban visszatér a negyvenes években nagy hatású etnográ­fiai-filozófiai tanulmányokban is61 (József Attilánál: „A magyar észjárás formáit, amelyek nélkül pedig magyar bölcselet nem lehetséges, a paraszti okoskodás­ban találjátok“), a röpirat azonban olyan társadalmi­történeti igazságokat is kimond, amelyeknek mélysé­gére, fontosságára negyed vagy fél évszázad után döb­ben rá a világ. Ezt írja például József Attila: „első teendőtök nem az, hogy a népet tanítsátok, hanem hogy a néptől tanuljatok. Ne »tűrni-«, »szenvedni«, hanem őt tanuljátok tőle! TANULJATOK NÉPET A NÉPTŐL! Hogy aztán valóban taníthassátok a népet a népnek.“ Petőfi óta visszhangzik a magyar irodalom­ban, változó erővel és hitellel, ez a szemlélet, s József Attila tisztán adja tovább a kortársaknak és utódok­nak, időszerű nyomatékkal. Egy évtizeddel később Sza­­bédi László több tanulmányában, mindenekelőtt a Népi írástudók vagy írástudó nép? címűben tér vissza e kérdésre („Túlzó megfogalmazásban: ne a nép tanuljon az írástudóktól, hanem az írástudók tanuljanak a nép­től“), s számolva az újabb jelenségekkel, a népi iroda­lom — Sinka István, Szabó Pál, Tamási Áron, Asztalos 39

Next