Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

Ki a faluba! - ?

szektás szemléletét, a mozgalmon, a kommunista pár­ton belüli dogmatikus torzulást, melynek egyik leg­szomorúbb irodalmi vetülete a Magyar eszerek című cikk, (A Korunk budapesti megbízottjának cikkéhez hasonló a csehszlovákiai főmunkatárs, Fábry Zoltán írása, a Tíz szomorú magyar év, 1930 májusában; itt Móricz Zsigmond minősül ellenforradalmárnak, Kosz­tolányi, Karinthy és Babits a fasizmus szálláscsinálói­nak. Nyilván nem egyéni kezdeményről van tehát szó!) Haraszti cikkének már első soraival fasisztának nevezi a Ki a faluba! szerzőit, akikről „a fügefalevelet is leso­dorták a viharjelző szellők“, s így „Fábián Dánielék pőrére vetkőzve állnak a fórumon. Azt is megmutatják, amit nem akarnak: a romantika mögött a valóságot, reakciós arcukat, amit múzeális értékű dicskoszorú övez. Ki a faluba! a címe annak a röpiratnak, amit a költő József Attila és Fábián Dániel, a Társaság veze­tője irt — fügefalevél nélkül. S ebben a röpiratban csak úgy tobzódik a fasiszta szellem.“ Haraszti azzal vádolja „Dániel és Attila prófétát“, hogy a parasztok hátán akarnak föllépni a hatalomba. A nemzeti szem­pont felvetésében, érvényesítésében az ellenforradalom kifejeződését látja. Ez az irányvonal a proletárírók moszkvai platformtervezetében. 1931-ben „teljesedett ki“, amikor e platform kidolgozói (Barta Sándor, Hidas Antal, Illés Béla, Kiss Lajos, Madarász Emil, Matheika János és Zalka Máté) a Sarló és Kalapácsban leszögez­ték: „Háy Gyula, Kodolányi, Illyés Gyula a válságba jutott kispolgári intelligencia írói, akik a proletariátus­sal időnként kacérkodnak. Egy másik része a szociál­­fasizmus (Kassák) és fasizmus (József Attila, Simon Andor) táborában keresi a kivezető utat.“67 (Haraszti Sándor egyébként, három és fél évtizeddel később, önkritikusan nézett vissza pályája e szakaszára, pél­dául a Kassák elleni, Gergely Sándorékkal közösen folytatott hadjáratukra, amelyet Gaál Gábor igyekezett fékezni, a József Attila ellen elkövetett bűnre azonban nem tért ki.63) A Korunk idézett számában, mely a Magyar esze­­reket hozta, van egy másik, egy másfajta — igaz, rej-43

Next