Kántor Lajos: A hiány értelmezése. (József Attila Erdélyben) (Bukarest, 1980)

A Korunk fórumán

rmt, akik utolsó, nyilván ravasz kérelmét elutasítottuk, még ha teljes megértéssel is és számítva, hogy helye­sen cselekedünk ezáltal. Bennünket is, akik nem vettük be az autóba ...“) De vajon nem a bűntudat íratta — le­het, tudat alatt — a tragédia átérzése fölé a Költő és a valóság címet? S vajon nem József Attila sértettsége miatt írta Gaál Gábor, még 1934. június 11-én, éppen Reményik Zsigmondnak: „József Attilának egy csomó­­szor írtam, főleg vers-kéziratért. Kérem, József Attilát ebben a vonatkozásban szuggerálni“? (Ugyanebben a levélben szól Remenyik Ami egy regényből kimaradt című írásáról, sürgeti a kéziratot.) A tulajdonképpeni kritikai visszhangot — József At­tila nevének többszöri előfordulását, művészetének, ma­gatartásának futólagos említését (Fülöp Ernő, Korvin Sándor, Újvári László cikkeiben122) ezúttal figyelmen kívül hagyva — a Medvetánc kötet apropójára írt Fej­­tő-tanulmány képviseli. Végre elégtételt ad ez a tanul­mány József Attilának a sok szurkálásért, ami még a Korunkban is érte, nyílt védelmet a gyanúsító, rossz­indulatú támadásokkal szemben, amelyek, úgy látszik, nem akarnak szűnni. Fejtő Ferenc (azaz írói álnevén: Fülöp Ernő) elemző írása külsejében is rangot ad: hét nyomtatott oldalon, főlaptesti tanulmányban nem szo­kott a Korunk egyetlen író egyetlen kötetével foglal­kozni. De hát nem is akármilyen kötet a Medvetánc: évei számát tekintve fiatal, mindössze harmincéves köl­tő válogatott verseinek a gyűjteménye, ám a köl­tő és versei viták kereszttüzében értek el ide, hogy a szakma műhelykérdésein vagy akár a mozgalom pilla­natnyi harci (taktikai) szempontjain túl országos, sőt egyetemes ügyként elég legyen ennyit felírni címként: József Attila költészete. Fejtő tanulmányának legna­gyobb érdeme, hogy ebben a felismerésben fogant, s az oly szigorú, a szociológiai szempontokat általában ke­­ményen-ridegen érvényesítő szerkesztő ezúttal elfo­gadja az elemzés eredményét. Szinte páratlan a Korunk irodalomesztétikai írásaiban az a tiszta anyagszerűség, amely valamennyi kérdés tárgyalásmódjában itt meg­valósul: a tanulmányíró nem ideologizál, de nem is pró-94

Next